تربیت
Tarbiat.Org

تهاجم فرهنگی
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

تهاجم فرهنگی بزرگترین خطر انقلاب

اگر کسی بگوید که فرهنگ مطلقاً خوب و بد ندارد یا بگوید که تهاجم فرهنگی یک ضرورت اجتماعی است و نمی‌توان با او مقابله کرد ما با او بحثی نداریم. با پذیرفتن پیش فرضهایی که بیان شد برداشت ما این است که جامعه انقلابی و اسلامی ما با بزرگترین خطر در دوران حیات خود مواجه است. دشمنان ما از همه راههای ممکن برای به زانو در آوردن و نابود کردن جامعه انقلابی ما مأیوس شده اند، به غیر از راه فرهنگی. آنها با تمام توان کوشیده و‌ می‌کوشد تا با فرهنگ این جامعه مبارزه کنند و آن را از بین ببرند؛ چون اگر فرهنگ عوض شود همه چیز جامعه عوض‌ می‌شود.
مگر ما با مردم آمریکا دشمنی داریم؟ یا چون آنها اهل قاره دیگری هستند با آنها مخالفیم؟ خیر، اگر ما با کسی دشمنی داریم به دلیل روح استکباری و خوی سلطه گری و ستم پیشگی و فرهنگ فاسد و ویرانگر و ضد انسانی و ضد الهی اوست ما‌ می‌گوییم حق، هر جا که باشد، باید از آن پیروی و آن را حمایت کرد و باطل، هر جا که باشد، باید با آن مبارزه کرد.
اگر آمریکا واقعاً طرفدار حقوق بشر است پس چرا حقوق بشر در فلسطین و لبنان و بوسنی و هرزگوین و بسیاری از کشورهای دیگر نادیده گرفته‌ می‌شود؟ این فرهنگ نسبی گرا و منفعت طلب است و اسلام چنین چیزی را قبول ندارد.
﴿ صفحه 102﴾
اگر روزی افکار ما نیز به همین سو تمایل پیدا کند و عواملی در جامعه بوجود آیند که افکار، ارزشها و شناختهای ما را به سوی منفعت گرایی سوق دهند باید بدانیم که مورد هجوم فرهنگی واقع شده ایم.