تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره شوری
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 42. شوری آیه 46،45

آیه
وَتَرَاهُمْ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا خَاشِعِینَ مِنَ الذُّلِ‏ّ یَنظُرُونَ مِن طَرْفٍ خَفِیٍ‏ّ وَقَالَ الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَلَا إِنَّ الظَّالِمِینَ فِی عَذَابٍ مُّقِیمٍ‏
وَمَا کَانَ لَهُم مِّنْ أَوْلِیَآءَ یَنصُرُونَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن سَبِیلٍ‏
ترجمه
و آنان را می‏بینی که بر آتش عرضه می‏شوند در حالی که از شدّت ذلّت خاشعند و از گوشه چشم پنهانی می‏نگرند. و کسانی که ایمان آورده‏اند گویند: همانا زیانکاران کسانی هستند که خود و خانواده‏شان را در قیامت باخته‏اند. بدانید که همانا ستمگران در عذابی پایدارند.
و برای آنان جز خداوند هیچ یاوری که یاریشان کند نخواهد بود و هر کس را که خداوند گمراه کند پس برای او هیچ راه (نجاتی) نیست.
نکته ها
در دو آیه قبل، مطالبی راجع به گمراه شدن ظالمان توسط خداوند بیان شد، این آیه دارای تهدیدات بیشتری است، از جمله آنکه در آنجا فرمود: «فما له من ولیّ» هیچ فردی نیست که او را یاری کند، در این آیه می‏فرماید: «ما کان لهم من اولیاء» هیچ گروهی نیست که آنان یاری کند.
پیام ها
1- مستکبرانِ امروز، ذلیلان فردا هستند. «تراهم... خاشعین من الذّل»
2- وحشت قیامت، قدرت دیدن را از مجرم می‏گیرد. «ینظرون من طرف خفیّ»
3- ممکن است انسان زیانکار باشد، ولی فرزندانش به خاطر آنکه به کمالات رسیده‏اند، او را نجات دهند. زیانکار حقیقی کسی است که نه خودش نجات یافته و نه از فرزندانش خیری دیده است. «الّذین خسروا انفسهم و اهلیهم»
4- زیانکار واقعی کسی است که هم سرمایه‏اش (هستی و عمرش) را از دست داده «خسروا انفسهم و اهلیهم»، هم امکان جبران وبرگشت ندارد. «یوم القیامة»
5 - اهل ایمان در روز قیامت، عزیز و سربلند هستند به گونه‏ای که می‏توانند ستمگران را سرزنش کنند. «قال الّذین آمنوا انّ الخاسرین...» (شاید مؤمنانی که این سخن را به ستمگران می‏گویند، همان مظلومانی باشند که در دنیا از دست آنان ستم کشیده‏اند.)
6- بیان اوضاع قیامت، برای بیدار شدن است. «ألا انّ الظالمین» (کلمه «ألا» برای آگاهی و تنبیه است)