تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره شوری
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 42. شوری آیه 11

آیه
فَاطِرُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجاً وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجاً یَذْرَؤُکُمْ فِیهِ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ
ترجمه
آفریننده آسمان‏ها و زمین، برای شما از خودتان همسرانی قرار داد و از چهار پایان نیز جفت‏هایی، به این وسیله شما را کثیر می‏کند. او را هیچ مانندی نیست و او شنوا و بیناست.
نکته ها
کلمه‏ی «فاطر» یعنی آفرینش چیزی که قبلاً مشابه نداشته است. البتّه «فَطَر» در لغت به معنای شکافتن و جدا کردن است و این تعبیر شاید اشاره به این باشد که زمین و آسمان در آغاز توده‏ای واحد و متراکم بوده است که در اثر انفجار شکافته شده و کرات تفکیک شده‏اند. واللّه العالم‏
خداوند را نمی‏شود با هیچ چیز شبیه و همتا دانست. او «حیّ» است امّا حیاتش از حیات همه‏ی موجودات زنده جداست. در بند 71 دعای جوشن کبیر می‏خوانیم:
«یا حیّاً قبل کلّ حیّ، یا حیّاً بعد کلّ حیّ، یا حیّ الّذی لیس کمثله حیّ، یا حیّ الّذی لا یشاکله حیّ، یا حیّ الّذی لا یحتاج الی حیّ، یا حیّ الّذی یمیت کلّ حیّ، یا حیّاً لم یرث الحیاة من حیّ، یا حیّ الّذی یرزق کلّ حیّ، یا حیّ الّذی یحیی الموتی، یا حیّ و یا قیّوم لا تأخذه سنة ولا نوم»
اگر تنها به صفت حیات خداوند توجّه کنیم می‏بینیم خداوند قبل از هر زنده و بعد از هر زنده است، زنده‏ای است که شریک در حیات ندارد، محتاج به زنده‏ای دیگر نیست و همه‏ی زنده‏ها را می‏میراند.
پیام ها
1- آفرینش آسمان‏ها و زمین کاملاً ابداعی و ابتکاری است. «فاطر»
2- هدف از زوجیّت بقای نسل است. («یذرؤکم» به معنای تکثیر است که بعد از کلمه «ازواج» آمده است)
3- خداوند از داشتن همسر منزّه است. (در انسان و حیوان، زوجیّت هست، ولی خداوند همسر ندارد) «لیس کمثله شی‏ء»
4- با اینکه هیچ چیز مثل خدا نیست لکن او با همه پیوند دارد، شنوا و بیناست و همه‏ی آفریده‏ها را زیر نظر دارد. «لیس کمثله شی‏ء و هو السمیع البصیر»
5 - دیدن و شنیدن خداوند با سایر دیدن‏ها و شنیدن‏ها متفاوت است. «لیس کمثله شی‏ء و هو السمیع البصیر»