تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره غافر
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 40. غافر آیه 34

آیه
وَلَقَدْ جَآءَکُمْ یُوسُفُ مِن قَبْلُ بِالْبَیِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِی شَکٍّ مِّمَّا جَآءَکُم بِهِ حَتَّی‏ إِذَا هَلَکَ قُلْتُمْ لَن یَبْعَثَ اللَّهُ مِن بَعْدِهِ رَسُولًا کَذَلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُّرْتَابٌ‏
ترجمه
همانا یوسف پیش از این با دلایل روشن نزد شما آمد، امّا شما همواره از آن چه برایتان آورده بود در شک بودید، تا آن گاه که یوسف از دنیا رفت، گفتید: «خداوند پس از او هرگز پیامبری نخواهد فرستاد». این گونه، خداوند هر افراطگر تردید کننده‏ای را گمراه می‏سازد.
نکته ها
مؤمن آل فرعون برای هدایت و بیداری مردم، ابتدا تاریخ پیشینیان آنان را مطرح کرد و فرمود: مبادا آن بلائی که به قوم نوح و عاد و ثمود رسید، به شما نیز برسد. سپس سابقه خود بنی‏اسرائیل را به رُخ آنان کشید که شما در باره‏ی یوسف چنین و چنان کردید.
به هر نوع تجاوز از حدّ، «اسراف» گفته می‏شود و مراد از «مُسرف» در این آیه، کسی است که در مخالفت با حقّ پافشاری و اصرار می‏کند.** تفسیر راهنما.***
پیام ها
1- رفتار نیاکان در گرایش‏ها یا لجاجت‏های نسل آنان مؤثّر است. مؤمن آل‏فرعون گفت: اگر امروز به موسی ایمان نمی‏آورید راه دوری نرفته‏اید شما به یوسف هم ایمان نیاوردید. «جاءکم یوسف من قبل»
2- یوسف معجزات فراوان داشته است. «بالبینات»
3- شک، اگر مقدّمه‏ی تحقیق و حرکت شود ارزش دارد ولی اگر سبب رکود و سوء ظن شود یک آفت است. «فما زلتم فی شک»
4- شک، یک حالت طبیعی است، ولی تشکیک بی مورد ناپسند است. «فمازلتم فی شک مما جاءکم به»
5 - مرگ برای همه است، حتّی پیامبران. «حتی اذا هلک»
6- عقیده به ختم نبوت بعد از یوسف سبب شد که برخی از بنی‏اسرائیل، بعثت حضرت موسی را نپذیرند. «قلتم لن یبعث اللّه من بعده رسولا»
7- رضایت ما از جرم دیگران، ما را نیز شریک جرم می‏کند. (یوسف چهارصد سال قبل از موسی زندگی می‏کرده ولی چون نسل‏های بعدی به کفر نیاکانشان راضی بودند خداوند آنان را مخاطب قرار داده است).**تفسیر اطیب البیان.*** «قلتم لن یبعث اللّه»
8 - خاتمیّت پیامبر با خداست، نه خواست مردم. «قلتم لن یبعث اللّه من بعده رسولا»
9- خداوند مردم را بدون حجّت و راهنما نمی‏گذارد. (انتقاد آیه از کسانی است که بدون دلیل می‏گویند: «لن یبعث اللّه... رسولا»).
10- سنّت خداوند آن است که کسانی را که در مخالفت با حقّ پافشاری می‏کنند به حال خود رهایشان کند. «کذلک یُضِلّ اللّه من هو مسرف مرتاب»
11- کسی که راه انبیا را نپذیرد و حرکت نکند، استعدادها و لیاقت‏ها و الطافی را که حقّ دریافت داشته به هدر داده است. «مسرف مرتاب»
12- سقوط انسان مرحله‏ای است: در یک مرحله تشکیک می‏کند، «مسرف مرتاب» ولی در مرحله‏ی دیگر تکذیب. «مسرف کذّاب»**غافر، 28.***
13- فیض خداوند عام است، این افرادند که به خاطر روحیات و عملکرد بد، خود را محروم می‏کنند. «یُضل اللّه من هو مسرف مرتاب»