تربیت
Tarbiat.Org

پیام امام صادق(علیه السلام) به ره جویان صادق
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

منت گذاردن؛ زایل کننده ثواب ها

در اعمالی که ما انجام می‌دهیم ـ چه واجب و چه مستحب ـ برخی شرایط مربوط به صحت عملند و برخی شرایط مربوط به مقبولیت آن؛ مثلاً، نمازی که می‌خوانیم و روزه‌ای که می‌گیریم، شرایط صحتی دارد که اگر واجد این شرایط نباشد باطل است و باید مجدداً آن را به جا بیاوریم، شرایطی هم دارد که در قبول عمل مؤثر است؛ به این معنا که انجام یک عمل به فرض صحت آن، الزاماً موجب ثواب اخروی نخواهد شد، بلکه برای قبول شدن به شرایطی بیش از شرایط صحت نیاز دارد.
حال اگر عباداتمان را آن گونه که در روایات بیان شده، با تمامی شرایط صحت و قبول انجام دهیم آیا دیگر باید خیالمان راحت باشد که هم از نظر فقهی تکلیفمان را انجام
﴿ صفحه 200﴾
داده ایم و هم از نظر معنوی عبادتمان دارای شرایط قبولی بوده و ثواب اخروی برای ما منظور شده است و لذا هیچ مشکلی در قیامت نخواهیم داشت؟ مطلب مهم همین جا است؛ چراکه حتی اگر عملی با شرایط صحت و مقبولیت هم انجام گرفته باشد، از خطر مصون نیست. چه بسا ممکن است پس از انجام عمل باز هم اموری اتفاق بیفتد که آثار معنوی عمل قبلی را از بین ببرد. اعمال بد آینده می‌تواند اعمال خوب گذشته را از بین ببرد، همان‌طور که کارهای خیر و یا توبه می‌تواند برخی از گناهان را جبران نماید. انسانی که با زحمت فراوان سعی می‌کند اعمال خود را مطابق شرایط فقهی انجام دهد، و شرایط قبولی آن را هم رعایت می‌کند که مثلاً با اخلاص باشد، توأم با ریا و غرور نباشد و ... پس از مدتی ممکن است عملی انجام دهد که کارهای نیک گذشته را از بین ببرد. حتی گاهی برخی از مسایل، مانند ارتداد، کلیه اعمال گذشته انسان را از بین می‌برد. در هر حال باید توجه داشت که ممکن است کارهایی از انسان سر بزند که عمل یا اعمال گذشته او را فاسد کند. قرآن در سوره حجرات می‌فرماید: لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ وَ رَسُولِهِ؛**حجرات (49)، 1.*** در [هیچ کار] بر خدا و رسول پیشی مجویید؛ لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ؛**همان، 2.*** صداهایتان را فوق صوت پیغمبر بلند مکنید. این بی احترامی‌ها موجب می‌شود که اعمال گذشته انسان ـ که با شرایط صحت و قبولی هم انجام شده است ـ از بین برود.
ممکن است کسی برای انجام وظیفه و از روی اخلاص، به انسان نیازمندی کمک مالی نماید، اما پس از مدتی این عمل خود را به رخ او بکشد و با این کار عمل نیک گذشته اش را زایل گرداند. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی؛3**بقره (2)، 264.***ای اهل ایمان صدقات خود را به سبب منت و آزار تباه نسازید. در جای دیگری می‌فرماید: قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَیْرٌ مِنْ صَدَقَة یَتْبَعُها أَذیً؛**بقره (2)، 263.*** رد کردن فقیر با زبان خوش و دعاکردن در حق او بهتر است از صدقه‌ای که در پی آن آزار دهند. اگر انسان با زبان خوش، فرد نیازمندی را که به او مراجعه کرده است، رد نماید بهتر از آن است که به او کمک کند، اما بعد بر او منت بگذارد. این منت گذاشتن، اصل عمل را باطل می‌کند.
﴿ صفحه 201﴾
امام صادق(علیه السلام) در این روایت شریف به همین موضوع اشاره کرده و می‌فرمایند: اِنْ کانَتْ لَکَ یَدٌ عِنْدَ انسان فلاَ تُفْسِدْها بِکَثْرةِ المِنَنِ وَ الذِّکْرِ لها و لکِنِ اتَّبِعْها بِأَفْضَلَ منها فَاِنَّ ذلِکَ اَجْمَلُ بک فی أخلاقِکَ و اَوْجَبُ للثَّوابِ فی آخِرَتِکَ؛ اگر دستی پیش کسی داری (کنایه از این که اگر خدمت و احسانی به کسی کرده ای)، با منت گذاشتن بر او، آن را از بین نبر، بلکه سعی کن خدمت بهتری را برای او انجام دهی، که این کار هم اخلاقت را زیباتر می‌سازد و هم ثواب اخرویت را بیش تر می‌کند.