تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره فصلت
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 41. فصلت آیه 44

آیه
وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآناً أَعْجَمِیّاً لَّقَالُواْ لَوْلَا فُصِّلَتْ آیَاتُهُ ءَاْعْجَمِیٌّ وَ عَرَبِیٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِینَ آمَنُواْ هُدیً وَشِفَآءٌ وَالَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ فِی آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَیْهِمْ عَمیً أُوْلَئِکَ یُنَادَوْنَ مِن مَّکَانِ بَعِیدٍ
ترجمه
و اگر ما قرآن را عجمی قرار داده بودیم حتماً می‏گفتند: «چرا آیات آن باز و روشن نشده (و با تعجب می‏پرسیدند) آیا (قرآن) اعجمی و (مخاطب آن پیامبر و مردم) عربی؟!» بگو: «این قرآن برای کسانی که ایمان آوردند هدایت و شفایی است، و کسانی که ایمان نمی‏آورند در گوش‏هایشان سنگینی است و قرآن برای آنان مایه کوری است، (گویی) آنان از راه دور ندا می‏شوند. (ولی صدا را نمی‏شوند).
نکته ها
کلمه‏ی «أعجمی» از «عُجمه» به معنای نارسا و نامفهوم است. از آنجا که زبان‏های غیر عربی برای عرب‏ها نا مفهوم بوده است، لذا به زبان‏های غیر عربی، أعجمیّ می‏گفتند.
پیام ها
1- دشمن هرگز از بهانه‏جویی دست بر نمی‏دارد؛ اگر قرآن عربی باشد می‏گوید: گوش ما سنگین است «فی آذانهم وقر» و اگر عجمی باشد می‏گوید: چرا روشن نیست. «لولا فصّلت ایاته»
2- شرط بهره‏مندی از هدایت و شفای قرآن ایمان است. «للّذین آمنوا هدیً و شفاء»
3- قرآن، درمان بیماری‏های اخلاقی، خانوادگی، اجتماعی و... است. «شفاء»
4- کسی که در برابر خورشید قرآن، چشم خود را ببندد گویا کور است. «و هو علیهم عمیً»
5 - برای اثر پذیری، آمادگی لازم است. کسی که ظرف روحش رو به بالا و سرباز باشد حتّی یک قطره باران را از آسمان جذب می‏کند، ولی کسی که ظرف روحش بسته و رو به پایین باشد، حتّی اگر در دریای معرفت فرو رود چیزی را جذب نمی‏کند. خداوند به کسانی که کنار رسول خدا صلی الله علیه وآله هستند ولی آمادگی پذیرش ندارند می‏فرماید: گویا از مکانی دور مورد خطاب واقع می‏شوند. «ینادون من مکان بعید»