تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره عنکبوت
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 29.‏ عنکبوت آیه 56

آیه
یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّ أَرْضِی وَاسِعَةٌ فَإِیَّایَ فَاعْبُدُونِ
ترجمه
ای بندگانِ با ایمانِ من! همانا زمین من وسیع است، پس تنها مرا بپرستید.
نکته ها
اسلام هجرت را برای گروهی از مردم واجب کرده است. کسانی که در مناطق کفر و طاغوت زده زندگی می‏کنند و گرفتار ستم و خفقانند و رشد و نجات خود را در هجرت می‏یابند باید هجرت کنند؛ لیکن در برابر این وظیفه، وسوسه‏هایی از درون و بیرون به انسان القا می‏شود که در آیات بعد پاسخ این وسوسه‏ها داده شده است از جمله:
* خطر مرگ. انسان می‏گوید: اگر هجرت کنم، ممکن است مرگ به سراغم بیاید. آیه‏ی بعد می‏گوید: هر کجا باشید مرگ را می‏چشید.
* دل کندن از مسکن؛ که برای انسان سخت است و وسوسه می‏شود که هجرت نکند، آیه 58 پاسخ می‏دهد که به‏جای مسکن دنیا به هجرت‏کنندگان، غرفه‏های بهشتی پاداش می‏دهیم.
* سختی‏های هجرت؛ که گاهی مانع هجرت اهل ایمان است. در آیه‏ی 59 می‏فرماید: این وسوسه را باید با صبر و توکّل بر خداوند از بین برد.
* تأمین معاش. کسی‏که به فکر هجرت است، ممکن است بگوید: هجرت، مرا از درآمد و روزی محروم می‏کند. در آیه 60 پاسخ می‏دهد: روزی‏دهنده خداست وحتّی به موجوداتی که قدرت حمل روزی خود را ندارند روزی می‏دهد، چه رسد به مهاجرانی که اهل کار و تلاشند.
هجرت، زمینه‏ی پیدایش اخلاص است. کسانی که هجرت نمی‏کنند و خود را وابسته به فرد، حزب، منطقه، قبیله، امکانات و توقّعات این و آن می‏دانند، خواه ناخواه مسائل منطقه‏ای، نژادی، قبیله‏ای، تنگ‏نظری‏های برخاسته از حسادت‏ها و رقابت‏های منفی خودی‏ها و بیگانگان، انسان را از اخلاص خارج می‏کند، و هجرت به مناطقی که مسائل فوق در آن نیست، بهترین زمینه برای پیدایش اخلاص است.
امام باقرعلیه السلام ذیل این آیه فرمودند: از حاکم فاسق پیروی نکنید و اگر ترسیدید که آنان سبب فتنه و انحراف در دین شما شوند، هجرت کنید. «لاتطیعوا اهل الفسق من الملوک فان خفتموهم اَن یفتنکم عن دینکم فانّ ارضی واسعة»**تفسیر نورالثقلین.***
پیام ها
1- سختی‏ها و تلخی‏های هجرت را با ندای محبّت آمیز الهی تحمّل کنیم که خداوند به این مؤمنان، عنایت خاص دارد. «یا عبادی»
2- در انتخاب مسکن، محور را توفیق عبادت قرار دهیم. «انّ ارضی واسعة فایّای فاعبدون»
3- بندگی خدا باید مستمرّ باشد. «یا عبادی... فاعبدون» ( شما که بنده هستید، بازهم بندگی کنید تا به درجات والاتری برسید.)
4- هجرتی ارزش دارد که در سایه‏ی ایمان باشد. «الّذین آمنوا انّ ارضی واسعة»
5 - سیر و سفر باید هدفدار باشد. «انّ ارضی واسعة فایّای فاعبدون»
6- برای حفظ دین و نجات از طاغوت‏ها هجرت کنیم. «ارضی واسعة فایّای فاعبدون»
7- کنده شدن از زمین، مقدّمه‏ی کنده شدن از انواع وابستگی‏ها و دل بستن به خداست. «واسعة فایّای»
8 - کسانی که به خاطر وابستگی به مکان یا منطقه‏ای، منحرف می‏شوند، عذرشان پذیرفته نیست، زیرا همواره در زمین، فضایی مناسب برای انجام تکالیف دینی هست. «ارضی واسعة فایّای فاعبدون»