تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد1
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

2- روح القدس چیست ؟

مفسران بزرگ درباره روح القدس، تفسیرهای گوناگونی دارند:

1 برخی گفته اند منظور جبرئیل است، بنابراین معنی آیه مورد بحث چنین


@@تفسیر نمونه، جلد1، صفحه : 339@@@

خواهد بود خداوند عیسی را به وسیله جبرئیل کمک و تاءیید کرد.

شاهد این سخن آیه 102 نحل است قل نزله روح القدس من ربک بالحق : ((بگو روح القدس آن را به حقیقت بر تو نازل کرده است )).

اما چرا جبرئیل را روح القدس می گویند؟ به خاطر این است که از طرفی جنبه روحانیت در فرشتگان مساءله روشنی است و اطلاق کلمه ((روح )) بر آنها کاملا صحیح است، و اضافه کردن آن به ((القدس )) اشاره به پاکی و قداست فوق العاده این فرشته است .

2 بعضی دیگر معتقدند ((روح القدس )) همان نیروی غیبی است که عیسی (علیه السلام ) را تاءیید می کرد، و با همان نیروی مرموز الهی مردگان را به فرمان خدا زنده می نمود.

البته این نیروی غیبی به صورت ضعیفتر در همه مؤمنان با تفاوت درجات ایمان وجود دارد و همان امدادهای الهی است که انسان را در انجام طاعات و کارهای مشکل مدد می کند و از گناهان باز می دارد، لذا در بعضی از احادیث در مورد بعضی شعرای اهل بیت (علیهمالسلام ) می خوانیم که پس از خواندن اشعارش برای امام به او فرمود: انما نفث روح القدس علی لسانک : ((روح القدس بر زبان تو دمید و آنچه گفتی به یاری او بود)).**در مورد شاعر معروف معاصر پیامبر (ص) حسان با ثابت نیز می خوانیم که پیامبر (ص) درباره او فرمود: لن یزل معک روح القدس ما ذببت عنا: (ای حسان مادام که با اشعارت از ما دفاع کنی روح القدس با تو است) (سفینه البحار جلد 2 صفحه 495 ماده کمیت).***

3 بعضی از مفسران نیز روح القدس را به معنی ((انجیل )) تفسیر کرده اند.**تفسیر المنار ذیل آیه مورد بحث.***

ولی دو تفسیر اول نزدیکتر به نظر می رسد.


@@تفسیر نمونه، جلد1، صفحه : 340@@@