تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد27
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

3 - جامعترین آیات قرآن

از عبدالله بن مسعود نقل شده است که محکمترین آیات قرآن مجید همین آیات ((فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره)) می باشد و از آن تعبیر به جامعه می کرد و به راستی ایمان عمیق به محتوای آن کافی است که انسان را در مسیر حق وادارد، و از هر گونه شر و فساد بازدارد، لذا در حدیثی آمده است که مردی خدمت پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) آمد عرض کرد : علمنی مما علمک الله : از آنچه خداوند به تو تعلیم داده به من بیاموز .

پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) او را به مردی از یارانش سپرد، تا قرآن به او تعلیم کند، و او سوره ((اذا زلزلت الارض)) را تا به آخر به او تعلیم داد، آن مرد از جا برخاست و گفت : همین مرا کافی است (و در روایت دیگری آمده تکفینی هذه الایة : همین یک آیه مرا کفایت می کند) !

@@تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 232@@@

پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) فرمود : او را به حال خود بگذار که مرد فقیهی شد ! (و طبق روایتی فرمود رجع فقیها : او فقیه شد و بازگشت !) دلیل آن هم روشن است زیرا کسی که می داند که اعمال ما حتی به اندازه یک ذره یا یک دانه خردل مورد محاسبه قرار می گیرد امروز به حساب خود مشغول می شود، و این بزرگترین اثر تربیتی روی او دارد .**(تفسیر روح البیان) جلد 10 صفحه 495 همین مضمون در (نورالثقلین) جلد 5 صفحه 650 آمده است***

با این حال در روایت دیگری از ابوسعید خدری آمده است که وقتی آیه فمن یعمل . . . نازل شد عرض کردم ای رسول خدا آیا من همه اعمالم را می بینم ؟ فرمود : آری . گفتم : آن کارهای بزرگ را ؟ فرمود : بله، گفتم : کارهای کوچک کوچک را ؟ فرمود : بله، عرض کردم : ای وای بر من ! مادرم بنشیند و برای من عزاداری کند !

فرمود : بشارت باد بر تو ای ابوسعید ! چرا که حسنات به ده برابر حساب می شود، تا هفتصد برابر، و خدا برای هر کس بخواهد آن را هم مضاعف می کند، و اما هر گناه به اندازه یک گناه مجازات دارد، یا خداوند عفو می کند و بدان احدی با عملش نجات نخواهد یافت ! (جز اینکه کرم خدا شامل او گردد) عرض کردم حتی تو هم ای رسول خدا ؟ ! فرمود : حتی من، مگر اینکه خداوند مرا مشمول رحمتش سازد ! .**(درالمنثور) جلد 6 صفحه 381***

خداوندا ! جائی که پیامبرت با آن عظمت تنها به عفو تو دل بسته است تکلیف ما روشن است .

@@تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 233@@@

پروردگارا ! اگر اعمال ما معیار نجات ما باشد وای به حال ما، و اگر کرم تو یار ما باشد خوشا بحال ما ؟ !

بارالها ! آن روز که تمام اعمال کوچک و بزرگ در برابر ما مجسم می شود ما تنها به لطف عمیم تو چشم دوخته ایم .

آمین یا رب العالمین

@@تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 235@@@