تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد27
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

2 - شب قدر کدام شب است ؟

در اینکه لیلة القدر در ماه رمضان است تردیدی نیست، چرا که جمع میان آیات قرآن همین معنی را اقتضاء می کند، از یکسو می گوید : قرآن در ماه رمضان نازل شده (بقره - 185) و از سوی دیگر می فرماید : در شب قدر نازل گردیده (آیات مورد بحث) .

ولی در اینکه کدام شب از شبهای ماه رمضان است ؟ گفتگو بسیار است، و در این زمینه تفسیرهای زیادی شده، از جمله شب اول، شب هفدهم، شب نوزدهم، شب بیست و یکم، شب بیست و سوم، شب بیست و هفتم، و شب بیست و نهم . ولی مشهور و معروف در روایات این است که در دهه آخر ماه رمضان و شب

@@تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 189@@@

بیست و یکم یا بیست و سوم است، لذا در روایتی می خوانیم که در دهه آخر ماه مبارک پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) تمام شبها را احیا می داشت و مشغول عبادت بود .

و در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که شب قدر شب بیست و یکم یا بیست و سوم است، حتی هنگامی که راوی اصرار کرد کدام یک از این دو شب است و گفت : اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت کنم کدام یک را انتخاب نمایم ؟ ! امام (علیه السلام) تعیین نفرمود، و افزود، ما ایسر لیلتین فیما تطلب : چه آسان است دو شب برای آنچه می خواهی ! .**(نورالثقلین) جلد 5 صفحه 625 حدیث 58***

ولی در روایات متعددی که از طرق اهل بیت (علیهمالسلام) رسیده است بیشتر روی شب بیست و سوم تکیه شده، در حالی که روایات اهل سنت بیشتر روی شب بیست و هفتم دور می زند .

در روایتی از امام صادق (علیه السلام) نیز نقل شده که فرمود :

التقدیر فی لیلة القدر تسعة عشر، و الابرام فی لیلة احدی و عشرین و الامضاء فی لیلة ثلاث و عشرین .

تقدیر مقدرات در شب نوزدهم، و تحکیم آن در شب بیست و یکم، و امضاء در شب بیست و سوم است**(نورالثقلین) جلد 5 صفحه 626 حدیث 62*** و به این ترتیب بین روایات جمع می شود .

ولی به هر حال حالهای از ابهام شب قدر را به خاطر جهتی که بعدا به آن اشاره می شود، فرا گرفته است .