تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه ، جلد26
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

2 - استقامت در طریق حفظ ایمان

فداکاری در حفظ ایمان در گذشته و حال جلوه های باشکوهی داشته ، و تاریخ افراد زیادی را نشان می دهد که عاشقانه جام بلا را در این راه نوشیدند ، بر طناب دار ، یا بر لبه شمشیر دژخیمان ، بوسه زدند ، و پروانه وار در آتش شکنجه گران سوختند که نام و نشان گروهی از آنها در تاریخ ثبت شده است .

داستان همسر فرعون ((آسیه )) که به خاطر ایمان به ((موسی بن عمران ))

@@تفسیر نمونه جلد 26 صفحه 341@@@

مورد آنهمه شکنجه قرار گرفت و سرانجام جان خود را در این راه باخت همه شنیده ایم .

در حدیثی از امیر مؤمنان علی (علیه السلام ) آمده است که خداوند پیامبری از میان مردم ((حبشه )) بر آنها مبعوث کرد ، آنها به تکذیبش ‍ برخاستند ، و در میان آنان جنگی واقع شد ، سرانجام گروهی از یاران آن پیامبر را کشتند ، و گروه دیگری را با خود آن پیامبر اسیر کردند ، سپس ‍ محلی آماده کردند و آن را پر از آتش ساختند ، و مردم را به کنار آن دعوت کردند و گفتند : هر کس بر آیین ما است به کناری رود ، و هر کس دین این گروه را دارد باید خودش را در آتش بیفکند ، یاران آن پیامبر (چون دیدند هیچ راهی نیست شجاعانه خود را در آتش افکندند) و بر یکدیگر سبقت می گرفتند ، در این هنگام زنی آمد که فرزند خردسال یکماهه ای در آغوش داشت ، هنگامی که می خواست خود را در آتش بیفکند ، عطوفت مادری به هیجان آمد و مانع شد کودک شیرخوار صدا زد : مادرم نترس ! هم خود را بیفکن و هم مرا ! به خدا سوگند این در راه خدا چیز اندکی است : ان هذا و الله فی الله قلیل . . . و این کودک از کسانی بود که در گاهواره سخن گفت )) . ** تفسیر عیاشی مطابق نقل تفسیر المیزان جلد 20 صفحه 377 ( با تلخیص ) . ***

از این داستان استفاده می شود که گروه چهارمی از اصحاب الاخدود در حبشه بودند .

داستان پدر و مادر عمار یاسر و افراد دیگری مانند او ، و از آن بالاتر داستان یاران امام حسین (علیه السلام ) در میدان جانبازی ((کربلا)) و سبقت گرفتن بر یکدیگر برای نوشیدن شربت شهادت ، در تاریخ اسلام معروف است .

@@تفسیر نمونه جلد 26 صفحه 342@@@

در عصر ما نیز نمونه های بسیار زیادی از این موضوع را با چشم خود دیده یا شنیده ایم که پیر و جوان در طریق حفظ دین و ایمان جان بر کف نهاده و آگاهانه و عاشقانه به سوی شهادت گام برداشتند و باید گفت : بقاء آیینهای الهی در گذشته و امروز بدون چنین ایثارگریهایی امکان پذیر نبوده و نیست .

@@تفسیر نمونه جلد 26 صفحه 343@@@

ََآیه 10 - 16