تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه ، جلد26
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

1 - یک حدیث اعجازآمیز

در حدیثی از امیر مؤمنان علی (علیه السلام ) در تفسیر ((اذا السماء انشقت )) آمده است که فرمود انها تنشق من المجرة : ((آسمانها از کهکشان جدا می شود)) ! ** روح المعانی جلد 10 صفحه 87 در المنثور جلد 6 صفحه 329 . ***

این حدیث پرمعنی و قابل دقت است ، و از معجزات علمی محسوب می شود ، از حقیقتی پرده برمی دارد که در آن زمان هیچیک از دانشمندان به آن نرسیده بودند و آن اینکه دانشمندان فلکی امروز با مشاهدات نجومی خود به وسیله تلسکوبهای عظیم و نیرومند ثابت کرده اند که عالم مجموعه ای است از کهکشانها و هر کهکشان مجموعه ای است از منظومه ها و ستارگان ، و به همین دلیل آنها را شهرهای ستارگان می نامند ، کهکشان راه شیری معروف که با چشم قابل مشاهده است مجموعه عظیم و دایره مانندی از همین منظومه ها و ستارگان است ، یک طرف

@@تفسیر نمونه جلد 26 صفحه 304@@@

از آن بقدری از ما دور است که ستارگانش را به صورت ابری سفید می بینیم ، ولی در واقع مجموعه نقاط نورانی نزدیک به هم است .

اما آن طرفش که به ما نزدیک است ستارگانش قابل رؤیت می باشد ، و همین ستارگانی است که ما در آسمان شب می بینیم ، و به این ترتیب منظومه شمسی ما جزء این ((مجره )) (کهکشان ) است .

مطابق روایت فوق ، علی (علیه السلام ) می گوید : در آستانه قیامت این کواکب را که ما مشاهده می کنیم از کهکشان جدا می شود ، و نظام همگی به هم می خورد .

چه کسی آن زمان می دانست که ستارگانی که ما می بینیم در واقع جزء این کهکشان راه شیری (مجره ) است جز کسی که قلبش به عالم غیب مربوط باشد و از سرچشمه علم خدا سیراب گردد .