تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه ، جلد22
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

3 - مرگ ((حق )) است

نه فقط در آیات مورد بحث ، ((سکرات موت )) به عنوان ((حق )) معرفی

@@تفسیر نمونه جلد 22 صفحه 266@@@

شده بلکه در آیات متعدد دیگر روی حق بودن مرگ تکیه شده ، در آیه 99 سوره ((حجر)) می خوانیم : و اعبد ربک حتی یاتیک الیقین : ((پروردگارت را عبادت کن تا یقین (مرگ ) به سراغ تو آید)) . (در سوره مدثر آیه 47 نیز تعبیری شبیه آن دیده می شود) .

اینها همه به خاطر آن است که انسان هر چیز را انکار کند نمی تواند این واقعیت را منکر شود که سرانجام مرگ در خانه همه ما را می کوبد و همه را با خود می برد .

توجه به حقانیت مرگ هشداری است برای همه انسانها که بیشتر و بهتر بیندیشند ، و از راهی که در پیش دارند با خبر شوند ، و خود را برای آن آماده سازند .

جالب اینکه در حدیثی آمده است : ((مردی نزد عمر آمد)) ، و گفت : من فتنه را دوست دارم ! و از حق بیزارم ! و به چیزی گواهی می دهم که هرگز ندیده ام ! عمر او را به زندان افکند این سخن به گوش علی (علیه السلام ) رسید ، فرمود : ای عمر! زندان کردن این مرد ظلم است و تو مرتکب ستم شدی گفت چرا؟ فرمود : زیرا او مال و فرزند خود را دوست می دارد که خدا در یکی از آیات قرآن از آن تعبیر به ((فتنه )) کرده است : انما اموالکم و اولادکم فتنه**تغابن-15*** او از مرگ بیزار است و در قرآن از آن تعبیر به ((حق )) شده و جاءت سکرة الموت بالحق**ق-19*** او شهادت به یکتائی خداوندی می دهد که هرگز او را ندیده است ، در اینجا عمر گفت : لو لا علی لهلک عمر : ((اگر علی (علیه السلام ) نبود عمر هلاک می شد)) .**(تفسیر روح البیان) جلد 9 صفحه 118***



@@تفسیر نمونه جلد 22 صفحه 267@@@