تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه ، جلد22
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

2 - محبت متقابل اسلامی

در روایات اسلامی که در تفسیر آیه اخیر آمده است تاءکید فراوانی روی اصل ((رحماء بینهم )) دیده می شود .

از جمله در حدیثی از امام صادق (علیه السلام ) می خوانیم : المسلم اخو المسلم ، لایظلمه و لایخذله ، و لایخوفه ، و یحق علی المسلم الاجتهاد فی التواصل ، و التعاون علی التعاطف ، و المواساة لاهل الحاجة ، و تعاطف بعضهم علی بعض ، حتی تکونوا کما امرکم الله عز و جل : رحماء بینکم ، متراحمین ، مغتمین لماغاب عنکم من امرهم ، علی ما مضی علیه معشر الانصار علی عهد رسول الله (صلی اللّه علیه و آله ) :

((مسلمان برادر مسلمان است به او ستم نمی کند ، تنهایش نمی گذارد ، تهدیدش نمی کند ، و سزاوار است مسلمان در ارتباط و پیوند و تعاون و محبت و مواسات با نیازمندان کوشش کند ، و نسبت به یکدیگر مهربان باشند ، تا مطابق گفته خداوند ((رحماء بینهم )) نسبت به یکدیگر با محبت رفتار کنید ، و حتی در غیاب آنها نسبت به امورشان دلسوزی کنید ، آنگونه که انصار در عصر رسول الله بودند)) .**(اصول کافی) مطابق نقل نورالثقلین جلد 5 صفحه 77(حدیث 91)***

@@تفسیر نمونه جلد 22 صفحه 124@@@

ولی عجیب است که مسلمانان امروز از رهنمودهای مؤثر این آیه و ویژگیهائی که برای مؤمنان راستین و یاران رسول الله (صلی اللّه علیه و آله ) نقل می کند فاصله گرفته اند ، گاه آنچنان به جان هم می افتند و کینه توزی و خونریزی می کنند که هرگز دشمنان اسلام آنچنان نکردند!

گاه با کفار آنچنان پیوند دوستی می بندند که گوئی برادرانی از یک اصل و نسبند .

نه خبری از آن رکوع و سجود است ، و نه آن نیات پاک و ((ابتغاء فضل الله )) و نه آثار سجود در چهره ها نمایان ، و نه آن نمو و رشد و جوانه زدن و قوی شدن و روی پای خود ایستادن .

و عجب اینکه هر قدر از این اصول قرآنی فاصله گرفته ایم به درد و رنج و ذلت و نکبت بیشتری گرفتار شده ایم ، ولی باز متوجه نیستیم از کجا ضربه می خوریم ؟ باز ((حمیتهای جاهلیت )) مانع اندیشه و تجدید نظر و بازگشت به قرآن است ، خدایا ما را از این خواب عمیق و خطرناک بیدار کن .

خداوندا! به ما توفیقی رحمت کن که ویژگیهای اخلاقی یاران راستین پیامبر (صلی اللّه علیه و آله ) و اصحاب خالص او را که در این آیات آمده است در خود زنده کنیم .

بار الها! شدت در مقابل دشمنان محبت در برابر دوستان ، تسلیم در برابر فرمان تو ، توجه به عنایات خاص تو ، و تلاش و کوشش برای بارور ساختن جامعه اسلامی ، و پیشرفت و گسترش آن را به ما عنایت فرما .

پروردگارا! از تو فتح مبینی می خواهیم که جامعه اسلامی ما در سایه آن به حرکت در آید ، و در عصر و زمانی که نیاز به معنویت از هر وقت دیگر

@@تفسیر نمونه جلد 22 صفحه 125@@@

بیشتر است تعلیمات این آئین حیاتبخش را به مردم جهان عرضه کنیم هر روز قلوب تازه ای را در تسخیر اسلام در آوریم ، و کشور تازه ای از کشور دلها را فتح نمائیم (آمین یا رب العالمین ) .



@@تفسیر نمونه جلد 22 صفحه 127@@@