تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد9
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

((جودی )) کجا است ؟

بسیاری از مفسران گفته اند جودی که محل پهلو گرفتن کشتی نوح در آیه فوق معرفی شده کوه معروفی است در نزدیکی موصل**مجمع البیان و روح المعانی و قرطبی ذیل آیه مورد فوق***

بعضی دیگر از مفسرین آن را کوهی در حدود شام و یا نزدیک ((آمد)) و یا در شمال عراق دانسته اند.

در کتاب مفردات راغب آن را کوهی در میان موصل و الجزیره (نام منطقه ای است در شمال عراق و آن غیر از الجزائر و الجزیره معروف امروز است ) بعید نیست که همه اینها به یک معنی باز گردد زیرا ((موصل )) و آمد و ((جزیره )) همه جزء مناطق شمالی عراق و نزدیک شام می باشند.

بعضی دیگر از مفسران احتمال داده اند که منظور از جودی هر کوه و زمین محکمی است، یعنی کشتی نوح بر یک زمین محکم که برای پیاده شدن سرنشینانش آماده بود پهلو گرفت، ولی مشهور و معروف همان معنی اول است .

در کتاب ((اعلام قرآن )) درباره کوه جودی تحقیق و تتبعی شده است که در ذیل می آوریم :

((جودی نام کوهی است که کشتی نوح بر فراز آن به خاک نشسته و نام آن در
@@تفسیر نمونه جلد 9 صفحه 112@@@
سوره هود آیه 44 که قریب المضمون با مندرجات تورات است ذکر شده است ... نسبت به محل کوه جودی سه قول اظهار شده است :

1 - بنا بر قول اصفهانی، کوه جودی در عربستان است و یکی از دو کوهی است که در قلمرو قبیله ((طی )) واقعست .

2 - کوه جودی سلسله کار دین است که در شمال شرقی جزیره ((ابن عمر)) در مشرق دجله، نزدیک به موصل، واقع است، و اکراد آن را به لهجه خود ((کاردو)) و یونانیان جوردی و اعراب آن را جودی خوانده اند.

در تر گوم یعنی ترجمه کلدانی تورات، و همچنین در ترجمه سریانی تورات، محل به خاک نشستن کشتی نوح، قلعه کوه اکراد ((کاردین )) معین شده است .

جغرافیون عرب نیز جودی مذکور در قرآن را بر این کوه منطبق کرده اند و گفته اند که تخته پاره های کشتی نوح در قله این کوه تا زمان بنی عباس باقی بوده است و مشرکین آن را زیارت می کرده اند.

در داستانهای بابلی داستانی شبیه به داستان توفان نوح موجود است، به علاوه می توان احتمال داد که دجله طغیان کرده باشد و مردم آن حدود دچار طوفان شده باشند.

در کوه جودی کتیبه های آشوری موسوم به کتیبه های ((میسر)) موجود است و در این کتیبه ها نام ((ارارتو)) دیده شده است .

3 - در ترجمه فعلی تورات محل به خاک نشستن کشتی نوح کوهای آرارات تعیین شده و آن کوه ماسیس واقع در ارمنستان است .

نویسنده قاموس کتاب مقدس معنی اولیه را ((ملعون )) ضبط کرده و گفته است : بنا بر روایات، کشتی نوح بر فراز این کوه به خاک نشست، و آن را عربها ((جودی )) می نامند، و ایرانیان کوه نوح و ترکان آن را ((کرداغ )) به معنی کوه سراشیب می خوانند و در نزدیکی ارس واقع است .
@@تفسیر نمونه جلد 9 صفحه 113@@@
تا قرن پنجم ارامنه در ارمنستان کوهی به نام جودی نمی شناختند، و از آن قرن شاید بر اثر اشتباه مترجمین تورات که کوه ((اکراد)) را کوه آرارات ترجمه کرده اند برای علماء ارمنی چنین تصوری پیدا شده است .

شاید مجوز این تصور آن بوده است که آشوریان بر کوههای شمال و جنوب دریاچه ((وان )) نام آرارات یا آرارتو، میداده اند.

می گویند که حضرت نوح بر فراز کوه جودی پس از فرو نشستن توفان، مسجدی ساخت و ارامنه هم می گویند که در پای کوه جادی قریه ((ثمانین )) یا ((ثمان )) نخستین محلی بوده که همراهان نوح بدان فرود آمده اند.**اعلام قرآن خزائلی صفحه 281***
@@تفسیر نمونه جلد 9 صفحه 114@@@