تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد7
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

اکنون با دقت به این چند روایت توجه کنید:

1 - کسی از امام صادق (علیه السلام ) پرسید چه می گوئید درباره کسی که دارای ولایت پیشوایان است و انتظار ظهور حکومت حق را می کشد و در این حال از دنیا می رود؟

@@تفسیر نمونه جلد 7 صفحه 380@@@
امام (علیه السلام ) در پاسخ فرمود: هو بمنزلة من کان مع القائم فی فسطاطه - ثم سکت هنیئة - ثم قال هو کمن کان مع رسول الله !

((او همانند کسی است که با رهبر این انقلاب در خیمه او (ستاد ارتش ‍ او) بوده باشد سپس کمی سکوت کرد - و فرمود: مانند کسی است که با پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) در ((مبارزاتش )) همراه بوده است .))**محاسن برقی طبق نقل بحار چاپ قدیم جلد 13 صفحه 136***

عین این مضمون در روایات زیادی با تعبیرات مختلفی نقل شده است .

2 - در بعضی ((بمنزلة الضارب بسیفه فی سبیل الله )): ((همانند شمشیر زنی در راه خدا))،

3 - و در بعضی دیگر ((کمن قارع مع رسول الله بسیفه )): ((همانند کسی است که در خدمت پیامبر با شمشیر بر مغز دشمن بکوبد))!

4 - در بعضی دیگر ((بمنزلة من کان قاعدا تحت لواء القائم )) ((همانند کسی است که زیر پرچم قائم بوده باشد)).

5 - و در بعضی دیگر ((بمنزلة المجاهد بین یدی رسول الله (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ): ((همانند کسی است که پیش روی پیامبر جهاد کند))

6 - و بعضی دیگر ((بمنزلة من استشهد مع رسول الله )): ((همانند کسی است که با پیامبر شهید شود)).

این تشبیهات هفتگانه که در مورد انتظار ظهور مهدی (علیه السلام ) در این شش روایت وارد شده روشنگر این واقعیت است که یک نوع رابطه و تشابه میان مسئله ((انتظار)) از یک سو، و ((جهاد)) و مبارزه با دشمن در آخرین شکل خود از سوی دیگر وجود دارد (دقت کنید).

@@تفسیر نمونه جلد 7 صفحه 381@@@
7 - در روایات متعددی نیز انتظار چنین حکومتی را داشتن، به عنوان بالاترین عبادت معرفی شده است .

این مضمون در بعضی از احادیث از پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) و در بعضی از امیر مؤمنان علی (علیه السلام ) نقل شده است، در حدیثی می خوانیم که پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) فرمود:

((افضل اعمال امتی انتظار الفرج من الله عز و جل )):

((بالاترین اعمال امت من انتظار فرج از ناحیه خدا کشیدن است ))**کافی بنا به نقل بحار ج 13 ص 137***

و در حدیث دیگری از پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) می خوانیم ((افضل العبادة انتظار الفرج ))**کافی بنا به نقل بحار ج 13 ص 136***

این حدیث اعم از اینکه انتظار فرج را به معنی وسیع کلمه بدانیم یا به مفهوم خاص یعنی انتظار ظهور مصلح بزرگ جهانی باشد، اهمیت انتظار را در مورد بحث ما روشن می سازد.

این تعبیرات همگی حاکی از این است که انتظار چنان انقلابی داشتن همیشه تواءم با یک جهاد وسیع و دامنه دار است این را در نظر داشته باشید تا به سراغ مفهوم انتظار رفته سپس از مجموع آنها نتیجه گیری کنیم .