تربیت
Tarbiat.Org

زکات
حاج شیخ محسن قرائتی

سوال: آیا مصرف زکات تنها در هشت مورد ذکر شده است؟

در آیه 58 سوره توبه، منافقان پیامبر عزیز را در مورد نحوه مصرف زکات سرزنش می‏کردند و می‏گفتند که چرا زکات جمع آوری شده را فقط در موارد خاص مصرف می‏کند. خداوند می‏فرماید: انتقاد و کنایه زدن آنان بر اساس منافع شخصی است، اگر مقداری از زکات به آنان داده شود راضی می‏گردند و اگر داده نشود، عصبانی می‏شوند.(247)
و در آیه بعد می‏فرماید: اگر این منافقان (به جای انتقاد و انتقام)، به آنچه خدا و رسول به آنان عطا کرده بود، راضی بودند و می‏گفتند خداوند ما را کفایت می‏کند، و در آینده خدا و رسول از فضلش به ما لطف خواهند کرد، برایشان بهتر بود.
سپس در آیه 60 همین سوره با صراحت و قاطعیت مصرف زکات را در هشت مورد منحصر کرده است که ما این آیه را به صورت یک تقسیم ریاضی ترسیم می‏کنیم که جمله صدقات، مقسوم و هشت مورد مصرف، مقسوم علیه باشد و اینک ما باید شاهد خارج قسمت باشیم که جمع خارج قسمت چهره نظام اسلامی است.
یک بار دیگر با دقت به این تقسیم نگاه کنیم، اگر نظام اسلامی مقداری از اموال اغنیا و پر در آمدها را بگیرد و در مصارف هشت گانه‏ای که ذکر شده است مصرف کند، جامعه اسلامی به جامعه‏ای تبدیل می‏شود که در آن زندگی فقرا تامین می‏شود، کارگزاران را تشویق می‏کند، دلها را جذب و نیروهای اسیر را آزاد می‏کند، مهره‏های فلج و ورشکسته را به حرکت در می‏آورد، انواع کارهای خدا پسندانه را ترویج می‏کند و گرفتاران و در راه ماندگان را نجات می‏دهد.
سپس در جمله پایانی آیه به دو نکته مهم اشاره می‏شود: یکی این که تقسیم زکات بر هشت گروه از طرف خداوند واجب شده است: (فریضة من الله) و در چیزی که واجب شود، جایی برای چانه زدن نیست.
دوم اینکه سرچشمه این قانون و این نحوه تقسیم، علم و حکمت الهی است: (و الله علیم حکیم).
آری، اگر مبنای قانون، اطلاعات محدود بشری، خواسته‏ها، یافته‏ها، بافته‏ها، عادات، و رسوم، شرایط سیاسی و اجتماعی، قبیله‏ای و قومی باشد، جای تردید و اظهار هست که چرا زکات در هشت مورد مصرف شود ولی قانونی که برخاسته از علم و حکمت بی نهایت الهی است و مطابق با عقل و فطرت و نیازهای واقعی بشر در تمام عصرها و نسل هاست، باید با عشق پذیرفته شود و همان گونه که در انجام دستورات پزشک متخصص چون و چرا نمی‏کنیم، باید در انجام فرامین الهی نیز تسلیم باشیم.