تربیت
Tarbiat.Org

زکات
حاج شیخ محسن قرائتی

فقر زدایی

اسلام فقر زدایی را در راس مصارف زکات قرار داده است. اگر نگاهی به آیات و روایات و سیره پیامبر اسلام و اهل بیت معصومش (علیه السلام) بیاندازیم، اهمیت مسئله را بهتر و بیشتر درک خواهیم کرد. به چند نمونه توجه کنیم:
بی اعتنایی به گرسنگان سبب سرنگونی در دوزخ است. قرآن می‏فرماید: در قیامت بهشتیان از دوزخیان می‏پرسند چه چیز سبب دوزخی شدن شما شد؟ آنان در پاسخ می‏گویند: ما به فکر گرسنگان نبودیم. (135)
حتی اگر انسان مال و ثروتی ندارد، نمی‏تواند در برابر نیازمندان بی تفاوت باشد، بلکه باید دیگران را به کمک کردن تشویق و وادار کند و گرنه مورد توبیخ واقع می‏شود(136) قرآن رسیدگی به گرسنگان و فقرا را طی کردن گردنه‏های آزمایش می‏داند.(137)
توجه به گرسنگان اختصاص به گرسنگان مسلمانان ندارد، بلکه باید همه مردم جامعه سیر باشند. حضرت ابراهیم پس از بنا کردن خانه کعبه، در دعای خود گفت: پروردگارا از مردم مکه هر کس ایمان دارد او را روزی ده.(138) خداوند فرمود: من کفار گرسنه را نیز رزق می‏دهم.(139)
سیر کردن گرسنگان عبادتی است که امامان ما و اهل بیت (علیه السلام) شخصاً انجام می‏دادند و برای این کار کسی را نایب نمی‏گرفتند. در تاریخ می‏خوانیم که برای کیفر و جریمه کفار سخاوتمند، تخفیفی داده می‏شد. نه تنها انسان‏ها که به حیوانات و گیاهان نیز باید رسیدگی شود تا آنجا که در حدیث می‏خوانیم: سیراب کردن درخت تشنه همچون سیراب کردن مسلمان تشنه است.
در اسلام، توجه به گرسنگان تا آنجا مهم است که اگر گرسنه‏ای نان مردم را سرقت کرد، به عنوان دزدی دستش قطع نمی‏شود.
و اگر شخصی غذای مردم را در انبار خود احتکار نمود و با تذکرات حاکم اسلامی بیدار نشد، حکومت اسلامی می‏تواند با او برخورد انقلابی کرده و گندم و غذاهای مردم را از انبار او خارج کند.