تربیت
Tarbiat.Org

زکات
حاج شیخ محسن قرائتی

آزمایش مردم

زکات دهنده علاوه بر کسب رضای خداوند و برکات معنوی و اخروی، دل‏های دیگران را نیز به سوی خود جذب می‏کند و به خاطر همین محبوبیتی که در جامعه پیدا می‏کند، دیر یا زود از حمایت‏های مردمی در امور مختلف برخوردار می‏شود.
آری بعضی از افراد سرمایه خود را با خرید جمادات (خانه، ماشین، مزرعه، فرش، لباس و...) هزینه می‏کنند تا شاید بتوانند دلهای مردم را جذب کنند، ولی از آنجا که دلهای مردم در اختیار خداوند است، این دسته افراد معمولا در جامعه منفور دیگرانند، اما کسانی که بخشی از سرمایه خود را (به جای جمادات) در راه نجات انسان‏ها، رشد استعدادهای فراموش شده تأمین هزینه ازدواج و مسکن و کارآموزی به افرادی که صاحب حرفه‏ای نیستند، صرف می‏کنند، هم در تمام ارزشها و پاداشهایی که بر اثر آن کمک‏های خالصانه به دست می‏آید خود را شریک می‏کنند و هم محبت و حمایت مردم را در اختیار خواهند داشت. در اینجا باید ببینیم آیا گروه اول عاقلند که با صرف هزینه در خرید جمادات خود را منفور خلق و خالق می‏کنند، یا بندگان خالص خدا که با پرداخت حقوق الهی، خود را محبوب خالق و خدا می‏نمایند.
آری اغنیا می‏توانند عقل و لیاقت مال خود را با انتخاب یکی از این دو راه بیازمایند. امام صادق (علیه السلام) فرمودن زکات، وسیله آزمایش اغنیا است.