تربیت
Tarbiat.Org

یاد او
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

فایده محاسبه نفس

از جمله فواید محاسبه نفس این است که وقتی انسان به لغزش‏های خود پی برده، فوراً آنها را جبران می‏کند و نمی‏گذارد آثار آنها در روح و روانش باقی بماند. اگر انسان از خود حساب نکشد، متوجه نمی‏شود که چقدر گناه کرده است، و وقتی به گناهان خود توجه نکرد، آن گناهان در روح او اثر می‏گذارند و با هر گناه نقطه سیاهی در دلش پدید می‏آید تا جایی که با افزایش گناهان، سیاهی و تاریکی دل را فرا می‏گیرد و چه بسا که نقطه‏ای نورانی در آن باقی نمی‏ماند. این نکته مضمون برخی روایات است؛ و از جمله آنها می‏توان به این روایت از امام صادق علیه‏السلام اشاره کرد:
اذا أذنب الرجل خرج فی قلبه نکته سوادء، فان تاب انمحت، و ان زاد زادت، حتی تغلب علی قلبه فلا یفلح بعدها أبداً؛ (128) هر گاه شخصی گناهی کند، در دلش نقطه‏ای سیاه بر آید. پس اگر توبه کند، محو شود و اگر بر آن گناه بیفزاید، آن سیاهی فزونی گیرد تا بر دلش چیره گردد و هرگز رستگار نشود.
آری، اگر انسان به محاسبه نفس خود نپردازد، آثار واقعی و تکوینی گناه از بین نمی‏رود و دلش را سیاه و تیره می‏کند؛ اما او توجهی ندارد. مانند کسی که لباس سفیدی بپوشد و مرتب لکه‏هایی بر آن بنشیند و او چشم بر هم نهد و ننگرد که لباسش کثیف و آلوده شده است. مسلماً با زیاد شدن لکه‏ها، آن لباس چنان آلوده و نفرت‏انگیز می‏شود که نفرت هر بیننده‏ای را بر می‏انگیزد، اما انسان چون چشم بر هم نهاده، غافل و بی خبر است.
بزرگ‏ترین عیب و زیان ترک محاسبه نفس این است که آثار گناه در روح باقی می‏ماند و روز به روز انسان آلوده‏تر گشته، قلبش ظلمانی‏تر و تاریک‏تر می‏گردد و بیشتر از خداوند فاصله می‏گیرد. در حالی که توجه ندارد و چه بسا خیال می‏کند که فرد شایسته و خوبی شده است و به خود می‏بالد که من چنین و چنانم، در صورتی که واقعیت این است هر روز بیش از پیش سقوط می‏کند و در پرتگاه شقاوت و بدبختی فرو می‏غلطد:
قل هل ننبئکم بالاخسرین أعمالا. الذین ضل سعیهم فی الحیاة الدنیا و هم یحسبون انهم یحسبون صنعاً؛ (129)
بگو: آیا شما را از زیان کارترین مردم آگاه گردانم؟ آنان کسانی‏اند که تلاششان در دنیا به هدر رفته و خود می‏پندارند که کار خوب انجام می‏دهند.
علامه طباطبایی رحمةالله درباره آیات فوق می‏فرمایند: خسران و زیان رد کسب و کاری که به هدف سود بری انجام می‏گیرد، هنگامی رخ می‏دهد که هدف از کسب و کار حاصل نگردد و یا از سرمایه کاسته شود و یا تلاش انسان هدر رود. در آیه شریفه از هدر رفتن تلاش، به گم شدن و تباهی تعبیر شده؛ مثل این که انسان راه را گم کند و با سیر و حرکت خود به مقصد نرسد. گاهی زیان دیدن انسان در کسب و تلاش، به جهت نا آزمودگی در کار است و یاد به جهت ناآشنایی به راه، و یا به دلیل عوامل ناخواسته دیگر است. امید این که این زیان و خسران بر طرف گردد وجود دارد، چون امید می‏رود که زیان کار بیدار گردد و کارش را از سر گیرد و از دست رفته را باز می‏پندارد که سود برده است؛ ضرر می‏کند و بر این باور است که چیزی جز نفع عایدش نشده است. این بدترین خسران و زیان است که امیدی به برطرف شدنش نیست.
وظیفه انسان در دنیا تنها تلاش برای سعادت است و نباید جز آن خواسته‏ای داشته باشد. اگر در مسیر حق قرار گرفت و به هدف دست یافت، به سعادت واقعی رسیده است، و اگر از مسیر منحرف شد و به انحراف و اشتباه خود پی نبرد، در تلاش و سعی خود زیان دیده است و لکن امیدی به نجات او هست. اما اگر از مسیر حق منحرف شد و به غیر حق دست یافت و بر آن پافشاری کرد و هر گاه پرتوی از حق برای او ظاهر گشت، نفسش پرده‏ای بر آن کشید و او را به بزرگ بینی و تعصب جاهلی گرفتار ساخت، چنین فردی زیان کارترین افراد در عمل و تلاش است؛ چرا که امیدی به برطرف شدن زیان و خسران او نیست و انتظار نمی‏رود به سعادت برسد. (130) با توجه به این که از جمله فواید محاسبه نفس این است که انسان به لغزش‏های خود پی می‏برد و در صدد برطرف ساختن آنها بر می‏آید و نمی‏گذارد که آثار تکوینی گناه در روح او باقی بماند و در نتیجه در عالم قیامت هم حساب رسی اعمال و کردارش دشوار نخواهد بود و شرمنده و سرافکنده و حسرت زده نخواهد شد .این حقیقت را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، با دو تعبیر که لازم و ملزومند، بیان فرموده‏اند:
حاسب نفسک قبل أن تحاسب فهو أهون لحسابک غداً؛ (131)
قبل از آن که به حساب تو رسیدگی شود، خود به حساب اعمالت برس، چرا که این محاسبه، حساب فردای قیامت را آسان می‏کند.
محاسبه اعمال در دنیا حساب روز قیامت را آسان می‏کند و اگر انسان خود به حساب عمالش برسد و در صدد علاج و جبران لغزش‏ها و انحرافات خود بر آید حساب روز قیامت او سبک می‏گردد. اما اگر چنین نکند، گناهان روی هم انباشته می‏گردد و باعث افزون گشتن گرفتاری‏هایش در روز قیامت می‏شود. رسول خدا صلی الله علیه و آله در ادامه می‏فرمایند:
و زن نفسک قبل أن توزن و تجهز للعرض الاکبر یوم تعرض لاتخفی علی الله خافیة؛ و خویشتن را بسنج پیش از آن که تو را بسنجند و برای عرضه به پیشگاه خداوند در روز رستاخیز آماده باش که هیچ چیز بر خداوند پنهان نمی‏ماند.
میزان و سنجش اعمال از باورهای اعتقادی ما است و ما معتقدیم که در روز قیامت کفه اعمال نیک و بد ما را با یکدیگر مقایسه می‏کنند. حال اگر ما خود به سنجش اعمالمان بپردازیم و بنگریم که گناهانمان سنگین‏تر شده است، تلاش می‏کنیم که بارمان را سبک کنیم، اما اگر در مقام سنجش اعمال خویش بر نیامدیم و گناهانمان را نسنجیدیم و به تأثیر آنها بر روحمان پی نبردیم، روزی پای میزان الهی حاضر می‏شویم و آن جا رسوا و دچار حسرت می‏گردیم.