تربیت
Tarbiat.Org

یاد او
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

راه کار گسترش و تقویت ذکر و توجه به خداوند

ذکر خداوند در انسان و شؤون مختلف زندگی او جلوه‏ای گوناگونی دارد.
یاد خدا، در زبان به صورت ذکر لفظی، در بدن به صورت رکوع و سجود و خضوع، و در قلب به صورت خشوع و توجه به ساحت ربوبی جلوه می‏کند.
یاد خدا و هراس از کیفر اعمال، موجب جاری گشتن اشک از چشم و لرزش اندام و دگرگونی رنگ رخساره می‏گردد. ذکر هم چنین موجب انجام صحیح وظایف شرعی همراه با قصد تقرب می‏شود و تا یاد و توجه به خدا نباشد، هیچ عبادتی به صورت صحیح و مطلوب انجام نمی‏پذیرد.
یاد خدا به سان روحی است که در همه اعمال خیر و عبادت دمیده می‏شود و به آنها ارزش و حیات می‏بخشد.
توجه به این جلوه‏ها و نیز آنچه در آیات و روایان درباره ذکر آمده، باعث تقویت انگیزه انسان برای به دست آوردن این اکسیر و کیمیای ارزشمند می‏گردد اما سخن این است که راه دست یابی به مراتب عالی ذکر چیست و چه موانعی بر سر راه توجه و یاد خدا دارد، تا از آنها آنها دوری گزینیم؟
راه رسوخ یافتن یاد خدا در دل انسان و گسترش آن در تمام شئوون زندگی انسان، تلاش در عمق یافتن و نیز تداوم آن است. باید برای رسیدن به درجات عالی ذکر، هم بر تعداد و کمیت ذکر خدا بیفزاید و هم باید بگوشیم توجهمان به خداوند عمق و کیفیت بیشتری پیدا کند. در این مسیر ممکن است حرکت کسی آرام و آهسته باشد و نتواند قدم‏های بلند بردارد، اما اگر به همین حرکت و قدم‏های آهسته تداوم بخشد، بالاخره روزی اوج می‏گیرد و به مراحل عالی‏تر یاد خداوند می‏رسد؛ مرحله‏ای که در هم چون امور مادی دارای مراحلی است و بدون طی کردن مراحل پایین، رسیدن به مراحل عالی‏تر ممکن نیست، اگر نوجوانی به ورزش وزنه برداری علاقه من شود، در روزهای اول نمی‏تواند وزنه صد کیلویی را بالا ببرد، ولی با تمرین‏های فراوان و افزودن به قدرت و توان خویش، می‏تواند روزی بر آن کار قدرت یابد. یا در مسیر کسب علم و دانش، دانش آموزی که تازه تحصیل علم را شروع کرده، نمی‏تواند مسایل پیچیده علمی و ریاضی را حل کند. بر همین قیاس، در امور معنوی نیز افراد با حرکت‏های تدریجی و مستمر است که می‏توانند مدارج علی‏تر کمال و معنویت را طی کنند و ممکن نیست با حرکت‏های دفعی و جهشی به آن مقصد عالی دست یابد. البته برخی از بندگان برگزیده خدا از ظرفیت‏های وجودی نامحدود و استعدادهای فوق العاده‏ای بر خوردارند که حرکت‏های تکاملی آنها بسیار سریع و پرشتاب است . برخی از معصومان، در شکم مادر از علوم سرشار بر خوردارند و خدا را تسبیح می‏گویند؛ اما این عده که عبارتند از انبیا و اولیای معصوم خدا - مستثنی هستند و حسابشان با دیگران متفاوت است. افراد عادی و متعارف، نه طمعی به چنین حرکت‏های سریع و شتابان دارند و نه چنین حرکت‏هایی از آنها ساخته است. آنان باید با مدد و توفیق الهی در مسیر یاد و توجه به خداوند قرار گیرند و آرام آرام حرکت کنند تا به مقصد برسند.
در قرآن مجید، راه‏هایی برای ارتقا و تقویت ذکر و توجه به خداوند ارایه شده است؛ یکی از آن راه‏ها نماز است.در این باره خداوند خطاب به حضرت موسی علیه‏السلام می‏فرماید: و أقم الصلاة لذکری؛ (96) و نماز را برای یاد من بر پا دار. در این آیه، ذکر و توجه عمیق به خداوند که با حضور قلب در نماز حاصل می‏گردد، به عنوان هدف نماز ذکر شده است و خدای متعال به حضرت موسی دستور می‏دهد که برای رسیدن به این هدف متعالی نماز بخواند. بنابر این برای این که ما به مرتبه عالی ذکر و توجه مستمر درونی به خداوند برسیم، باید از نماز و اذکار لفظی شروع کنیم. البته در آغاز، قطعاً حضور قلب کامل نخواهیم داشت و مرتب عالی معنویت و نورانیت فوراً در ما پدید نخواهد آمد، ولی اگر در همان حد که بر ایمان مقدور است به معنای اذکار توجه پیدا کنیم.از توجه خود به غیر خداوند بکاهیم و با تمرکز بیشتری ذکر بگوییم، رفته رفته روح و دلمان آمادگی بیشتری برای توجهات خالصانه‏تر پیدا خواهد کرد.