تربیت
Tarbiat.Org

دستور العمل و مرواریدهای درخشان
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

دعای پوشیدن لباس و آداب آن:

در هنگام پوشیدن لباس بگو: الحمد لله الذی کسانی ما یواری به عورتی و اتجمل به فی الناس . و نیز در وقت پوشیدن جامه بگو: اللهم البسنی التقوی و جنبی الردی و در وقت پوشیدن و کندن لباسها، بسم الله الرحمن الرحیم بگو و در پوشیدن جامه و کفش از طرف راست و در کندن آنها از طرف چپ شروع کن.
و پیراهنی را پیش از زیر جامه (شلوار) بپوش و زیر را رو به قبله و رو به مردم و ایستاده نپوش و جامه را چون کندی، پراکنده مگذار بلکه آن را تا کن تا شیاطین بر خود نپوشانند و با یک تای کفش راه مرو مبادا شیطان بر تو دست یابد و دیوانه‏ات کند و نیکو نیست عریان شدن زیرا شیطان به شخصی برهنه نگاه می‏کند و طمع می‏کند در آنکه او را به معصیت وا دارد.
و بدان که بهترین لباس‏ها لباسی که از پنبه بافته باشند که آن پوشش رسول خدا و اهل بیت علیه‏السلام است، و بعد از آن کتان می‏باشد و بهترین رنگها در لباس، سفید است و بعد از آن زرد و بعد سبز است پس از آن سرخ نیم رنگ و کبود و عدسی است و مکروه است سرخ تیره مگر برای نو داماد و جامه سیاه نیز کراهت شدید دارد مگر در عمامه و عبا و کفش و مذموم است درازی لباس و درازی آستین و وارد شده که آنچه از لباس که از غوزک پا می‏گذارد در آتش جهنم است.
و بدان که برای مردان و زنان انگشتر بدست راست نمودن، سنت مؤکد است و آن علامتی است برای شیعیان و یکی از آن پنج علامتی است که برای مومن است.
به دست کردن انگشتر طلا برای مردان جایز نیست و انگشتر برنجی و آهنی و فولادی برای مردان و زنان مکروه است و بهترین نگین‏ها نگین عقیق است، پس از آن فیروزه است و برای یاقوت و حدید صینی و جزع یمانی و در نجفی فضیلت بسیار نقل شده است و کسی که انگشتر عقیق در دست دارد چون صبح کند، پیش از آنکه کسی را ببیند نگین آن را به طرف کف دست برگرداند و به آن نگاه کند و سوره قدر را بخواند و سپس بگوید: آمنت بالله وحده لا شریک له و آمنت بسر آل محمد صلی الله علیه و آله و علانیتهم . در آن روز از شرور آسمانی و زمینی محفوظ بماند و در حرز و حمایت خدا و دوستان خدا باشد تا داخل شب شود.