تربیت
Tarbiat.Org

دستور العمل و مرواریدهای درخشان
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

قسم نهم:

ذکر صلوات است که اذکار شریفه می‏باشد و چیزی در میزان اعمال سنگین‏تر از صلوات گذاشته نمی‏شود و زیاد صلوات فرستادن گناهان را از بین می‏برد.
و صلوات در ابتداء و انتهای دعا، باعث مستجاب شدن آن دعا است و دعائی که در آن صلوات نباشد، به آسمان بالا نمی‏رود و محجوب می‏گردد و افضل اعمال روز جمعه، صلوات فرستادن است و در هر روز صد مرتبه و در روز جمعه هزار مرتبه صلوات، مستحب است و همچنین در شب آن، و خوب است که این صد مرتبه صلوات یومیه را بعد از نماز فجر (صبح) بگویند و روایت شده است که هر که بعد از نماز صبح و بعد از نماز مغرب، پیش از آنکه سخنی بگوید و از حالت تشهد خارج شود، بگوید: ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما اللهم صل عل محمد و ذریته . حق تعال صد حاجت او را بر آوبرد که هفتاد حاجت آن، مربوط به دنیا و سی حاجت آن، متعلق به آخرت باشد.
و از حضرت امام موسی علیه‏السلام منقول است که افضل اعمال در روز جمعه، آن است که بعد از نماز عصر صد مرتبه صلوات بفرستی و اگر زیادتر شود، افضل است.
و در روایتی وارد شده است که بهترین اوقات صلوات در روز جمعه بعد از عصر است.
و صد مرتبه می‏گوئی اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم . و اگر کسی بعد از نماز صبح و ظهر روز جمعه به این نحو، صلوات بفرستد وارد شده است که از نیا بیرون نرود تا آنکه حضرت قائم(عج) را درک نماید و صلوات فرستادن در وقت شنیدن و بردن نام مبارک حضرت رسول صلی الله علیه و آله مستحب موکد است و در حکم آنحضرت است، اهل بیت طاهره آن جناب - صلوات الله علیهم - که در وقت شنیدن و بردن نام آنان، باید بر ایشان سلام و صلوات فرستاد و سایر انبیاء و اوصیاء - علیهم السلام - نیز چنین می‏باشند، لکن خوب است اول صلوات بر رسول خدا و اهل بیت او - علیه‏السلام - فرستاده شود، بعد برایشان، مگر در باره حضرت ابراهیم علیه‏السلام.
و ابن ادریس قدس سره از جامع بزنطی نقل کرده که حضرت صادق علیه‏السلام فرمود: که هر که بعد از عصر روز جمعه: صلوات ذیل را بخواند، مثل ثواب عمل جن و انس را در آن روز، به او اعطا کنند:
اللهم صل علی محمد و الاوصیاء المرضیین بافضل صلواتک و بارک علیهم بافضل برکاتک و السلام علیهم و علی ارواحهم و اجسادهم و رحمه الله و برکاته .
مولف گوید: این صلوات را جماعت بسیاری از علماء، با فضیلت بسیار و با اختلاف جزئی، روایت کرده‏اند و در روایت سید بن طاووس قدس سره ده مرتبه و در روایت دیگر، هفت مرتبه وارد شده است و بجای السلام علیهم دارد علیه و علیهم السلام و در کتاب کافی و ثواب الاعمال و السلام علیه و علیهم است و نیز در روز جمعه، خواندن صلوات مرویه از امام زمان علیه‏السلام که برای یا بوالحسن ضراب اصفهانی بیرون آمده، مستحب است.
و نیز خواندن صلوات کبیر، بعد از عصر جمعه مستحب است که اول آن، این چنین است: اللهم ان محمداً صلی الله علیه و آله و صفته فی کتابک...