تربیت
Tarbiat.Org

دستور العمل و مرواریدهای درخشان
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

روز هفدهم (ربیع الاول)

این روز بنابر مشهور بین علمای امامیه روز ولادت با سعادت حضرت خاتم الانبیاء محمد بن عبد الله صلی الله علیه و آله است و معروف آن است که ولادت با سعادت آن حضرت در خانه خودش و در وقت طلوع فجر روز جمعه عام الفیل، در ایام سلطنت انوشیروان در مکه معظمه واقع شده است. و روایت شده که در صبح ولادت آن جناب هر بتی که بر روی زمین بود به رو افتاده بود و ایوان کسری بلرزید و چهارده کنگره از آن سقوط کرد. و آب دریاچه ساوه خشکید و در وادی سماوه آب جاری نشده بود و در آن شب نوری از طرف حجاز ظاهر شد و منتشر گردید تا به مشرق عالم رسید و در آن صبح تخت هر پادشاهی از پادشاهان دنیا سرنگون (واژگون) شده بود و در آن روز هیچ سلطانی نتوانست سخن بگوید و تمام آن‏ها گنگ شده بودند و علم کاهنان و سحر ساحران باطل شد و میان هر کاهن و همزاد او که برای او خبر می‏آورد، جدایی افتاد و ابلیس در آن وقت صیحه زد و ناله نمود و شیطانک‏های خود را جمع کرد آنها گفتند: ای آقای ما چه شما را فزع و ناراحتی آورده است؟ گفت: وای بر شما، به یقین حادثه عجیبی در زمین پدید آمده است که از زمان رفع (بالا رفتن) عیسی تاکنون پدید نیامده بود، بروید و بگردید و ببینید چه حادثه‏ای رخ داده است و برای من خبر آن را بیاورید، آنها رفتند و برگشتند و گفتند: خبری نیافتیم. ابلیس گفت: استعلام این امر کار خود من است، پس فرو رفت در دنیا و جولانی کرد تا به حرم مکه رسید، دید که اطراف حرم را ملائکه احاطه کرده‏اند، خواست داخل حرم شود که بر او صیحه زدند، برگشت و از طرف کوه حرا داخل شد جبرئیل او را صیحه زد که برگرد - لعنت خدا بر تو باد - گفت: ای جبرئیل، از تو سوالی دارم بگو که امشب چه اتفاقی افتاده است؟ فرمود: ولادت محمد صلی الله علیه و آله واقع شده، گفت، از برای من در او نصیبی هست؟ فرمود: نه، گفت: در امت او بهره‏ای درام؟ فرمود: بلی گفت، راضی شدم. و همچنین روایت شده که چون آن حضرت متولد شد بتهایی که در کعبه گذاشته بودند همه به رو پایین افتادند و چون شب شد ندایی از آسمان بلند گردید که: جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقاً . و آن شب سراسر دنیا روشن شد و هر سنگ و کلوخی و درختی که بود، خندید و هر چه که در آسمان و زمین بود خدا را تسبیح کرد و شیطان فرار کرد و می‏گفت: بهترین امتها و بهترین خلایق و گرامی‏ترین بندگان و سرور عالمیان محمد صلی الله علیه و آله است. و همچنین در این روز شریف در سال 83 ولادت امام جعفر صادق علیه‏السلام واقع شده است و باعث مزید فضل و شرافت این روز گردیده است. والده ماجده آن حضرت جناب ام فروه دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است و آن بانو از پرهیزگاران و نیکوکاران بوده و قاسم از فقهاء سبعه (هفت گانه) مدینه و از معتمدان و از افراد نزدیک به حضرت امام زین العابدین علیه‏السلام و سبط یزد گرد پادشاه عجم است و با جناب علی بن الحسین علیه‏السلام پسر خاله است. (60)و بالجمله، این روز (هفدهم ربیع الاول) روز بسیار شریفی است و از برای آن چند عمل است.
1 - غسل
2 - روزه و برای آن فضیلت بسیار است و روایت شده که هر که این روز را روزه بگیرد خدا ثواب روزه یک سال را برای او بنویسد و این روز یکی از آن چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است.
3 - زیارت حضرت رسول صلی الله علیه و آله از نزدیک یا دور
4 - زیارت امیرالمؤمنین علیه‏السلام به همان زیارتی که حضرت صادق علیه‏السلام انجام داده، و تعلیم محمد بن مسلم فرموده است.
5 - در وقتی که روز بالا بیاید دو رکعت نماز کند در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه انا انزلناه و ده مرتبه توحید بخواند و بعد از سلام در مصلای خود بنشیند و این دعا را بخواند: اللهم انت حی لا تموت...
6 - آن که مسلمانان، این روز را تعظیم نمایند و تصدق و خیرات نموده و مؤمنین را مسرور کنند و به زیارت مشاهد مشرفه روند و سید بن طاووس در اقبال شرحی از لزوم تعظیم این روز ذکر نموده و فرموده که من گروهی از نصاری (مسیحیان) و جمعی از مسلمین را یافتم که تعظیم فراوانی از روز ولادت پیامبرشان که اعظم از همه پیامبران است به این مرتبه از تعظیم و گرامیداشت باشد که کمتر از تعظیم مسیحیان است میلاد عیسی علیه‏السلام را.