تربیت
Tarbiat.Org

دستور العمل و مرواریدهای درخشان
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

شب نیمه (ماه شعبان)

شب بسیار مبارکی است و بعد از شب قدر افضل لیالی است و حق تعالی بفضل خویش در این شب به بندگان خود عطا مرحمت فرماید و گناهان ایشان را بیامرزد و سائلی را از درگاه خویش رد نکند مگر آنکه معصیتی از خدا طلب نماید و روایت است که؛ از اول این شب تا آخر آن از جانب حق تعالی ندا می‏رسد که آیا استغفار کننده‏ای هست که طلب آمرزش کند از گناهان خود تا من او را بیامرزم آیا کسی هست که طلب روز کند تا من او را روزی دهم. و از جمله برکات این شب مبارک آن است که ولادت با سعادت سلطان عصر امام زمان - ارواحناً له الفداء - در سحر این شب (در) سال 255 در سر من رای (سامراء) واقع شده و باعث مزید شرافت این لیله مبارکه شده و از برای این شب چند عمل است:
1 - غسل است که باعث تخفیف گناهان می‏شود.
2 - احیاء این شب است به نماز و دعا و استغفار چنانچه زین العابدین علیه‏السلام عمل می‏نمودند.
3 - زیارت حضرت امام حسین علیه‏السلام است که افضل اعمال این شب و باعث آمرزش گناهان است و هر که خواهد با او مصافحه کند روح صد و بیست چهار هزار پیامبر زیارت کند آن جناب را در این شب، و اقل زیارت آن حضرت آن است که به بامی یا صحنی باز آید و به جانب آسمان کند، پس زیارت کند آن حضرت را به این کلمات: السلام علیک یا ابا عبدالله السلام علیک یا بن رسول الله السلام علیک و رحمه الله برکاته . و هر کس در هر کجا که باشد در هر وقت که آن حضرت را به این کیفیت زیارت کند امید است که ثواب حج و عمره برای او نوشته شود و ما دو زیارت مخصوص این شب را در هدیه (الزائرین) ذکر نمودیم.
4 - خواندن این دعا که به منزله زیارت امام زمان علیه‏السلام است اللهم بحق لیلتنا هذه و مولودها...
5 - بخواند دعای اللهم اقسم لنا من خشیتک...
6 - بخواند دعای: اللهم انت الحی القیوم...
7 - بخواند صلوات هر روز را که در وقت زوال می‏خواند.
8 - دعای کمیل است که ورودش در این شب است و در شبهای جمعه نیز خوانده می‏شود.
9 - آن که بگوید هر یک از سبحان الله و الحمدلله و الله اکبر و لا اله الا الله را صد مرتبه که سبب آمرزش گناهان و برآمدن حوایج است.
10 - بعد از نماز خفتن (مغرب) دو رکعت نماز کند در رکعت اول (سوره) حمد و جحد و در (رکعت) دوم حمد و توحید بخواند و بعد از سلام تسبیح حضرت زهرا علیه‏السلام را بگوید به عکس ترتیب مشهور (یعنی ابتدا 33 مرتبه سبحان الله و بعد 33 مرتبه الحمدالله و بعد 34 مرتبه الله اکبر بگوید)
پس بگوید: یا من الیه ملجاء العباد فی المهمات
11 - شیخ و کفعمی فرموده بخواند دعای: الهی تعرض لک فی هذا اللیل المترضون.. و این دعایی است که شبها در عقب نماز شفع خوانده می‏شود.
12 - (از اعمال شب نیمه شعبان) بخواند بعد از هر دو رکعت از نماز شب و شفع و وتر دعائی را که شیخ و سید ذکر فرموده‏اند.
13 - بجا آورد سجده‏ها و دعاهایی را که شیخ و سید از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده‏اند
14 - نماز جعفر انجام دهد چنانکه شیخ از حضرت امام رضا علیه‏السلام روایت کرده
15 - انجام دهد نمازهای این شب را و آنها بسیار است از جمله چهار رکعت است که سی نفر از اصحاب صادق علیه‏السلام به این طریق از آن حضرت روایت کرده‏اند، در هر رکعت بعد از حمد صد مرتبه توحید بخواند و بعد از نماز بخواند: اللهم انی الیک فقیر و من عذابک خائف و بک مستجیر رب لا تبدل اسمی و لا تغیر جسمی رب و لا تجهد بلائی و لاتشمت بی اعدائی اعوذ بعفوک من عقابک واعوذ برحمتک من عذابک و اعوذ بر ضاک من سخطک و اعوذ بک منک جل ثناوک انت کما اثنیت علی نفسک و فوق ما یقول القائلون فیک .