تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد اول - اصول مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

تفسیر و جمع بندی‏

در تمام آیاتی که در بالا آمده، رابطه نزدیکی میان «عبادت» و تقوا و پرهیز از گناه و پرورش فضائل اخلاقی دیده می‏شود و نشان می‏دهد کسانی که می‏خواهند به تهذیب نفس راه یابند باید از درِ عبودیّت و پرستش خداوند وارد شوند؛ سالکان راه خدا، و پویندگان طریق خودسازی و تقوا، باید از نیایش و عبادت یاری طلبند و ناخالصیهای وجود خود را در کوره داغ عشق به خدا بسوزانند و از بین ببرند، و مس وجود خود را با کیمیای عبادت زر کنند.
در همین راستا، در نخستین آیه، همه انسانها را بدون استثنا مخاطب ساخته و راه تقوا را این گونه به آنها نشان می‏دهد؛ می‏فرماید: «ای مردم! پروردگارتان را که شما و پیشینیان شما را آفریده پرستش کنید تا پرهیز کار شوید!» (یا اَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمْ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ)
تکیه بر آفرینش پیشینیان ممکن است اشاره به این باشد که اعراب جاهلی برای توجیه پرستش بتها، تکیه بر فعل پیشینیان داشتند، آیه فوق می‏گوید خداوند هم آفریدگار شماست و هم آفریننده پیشینیان است؛ آری! او خالق همه کس و همه چیز و مالک همه کس و همه چیز است؛ و تنها او شایسته عبادت است، نه بتها؛ اگر رو به سوی عبودیّت خالص او آرید، شکوفه‏های تقوا بر شاخسار جان شما آشکار می‏شود؛ و این آلودگیهای اخلاقی شما ناشی از عبادت خرافی شماست.
این آیه رابطه نزدیک تقوا و عبادت را بطور مطلق بیان می‏کند.
در حالی که در آیه بعد به رابطه «روزه» - که یکی از عبادات مهم است - و «تقوا» اشاره شده است؛ می‏فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‏اید روزه بر شما نوشته شده - همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد - تا پرهیزگار شوید!» (یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمْ الصِّیامُ کُما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ)
هرکس به روشنی در می‏یابد که به هنگام روزه داشتن، نور و صفای تازه‏ای در دل احساس می‏کند، خود را به نیکیها نزدیکتر، و از زشتیها و بدیها دورتر می‏بیند، حتّی آمارهای مستند نشان می‏دهد که در ایّام ماه مبارک سطح جرائم در جامعه روزه‏دار، بسیار پایین می‏آید، تا آنجا که مأموران انتظامی به اعتراف خودشان در این ماه به کارهای عقب مانده ماههای دیگر می‏پردازند!
این امور بخوبی نشان می‏دهد که هر قدر انسان به عبودیّت خداوند نزدیکتر شود از زشتیها دورتر خواهد شد.
در سومین آیه، به رابطه نزدیک «نماز» و پرهیز از گناه و فحشاء و منکر اشاره شده است؛ در این آیه شخص پیامبرصلی الله علیه وآله به عنوان یک الگو و اسوه، مخاطب به این خطاب شده است: نماز را بر پا دار که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه باز می‏دارد (وَ اَقِمِ الصَّلوةَ اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ)
«فحشاء و منکرات» مجموعه افعال غیر اخلاقی است، و می‏دانیم تمام افعال غیر اخلاقی سرچشمه‏ای از صفات ضدّ ارزشی در درون جان انسان دارد؛ و به تعبیر دیگر، همیشه اخلاق درونی است که در اخلاق برونی اثر می‏گذارد.
تأثیر نماز در باز داشتن از فحشاء و منکر نیز درست به همین دلیل است؛ زیرا نماز با افعال و اذکار بسیار پر محتوایش، انسان را در جهانی برتر و والاتر - جهان قرب به خدا - وارد می‏کند؛ و این نزدیکی او را از سرچشمه‏های اصلی فحشاء و منکر که همان هوای نفس و حبّ افراطی به دنیا است دور می‏سازد.
به همین دلیل، نماز گزاران واقعی کمتر گِرد گناه می‏گردند؛ و هر قدر نماز روح و جان و محتوای بیشتری داشته باشد، به همان نسبت انسان از منکرات و زشتیها دورتر می‏شود و شکوفه‏های فضائل و اخلاق در درون جانش آشکارتر می‏گردد.
در چهارمین آیه، بعد از اشاره به بعضی از رذائل اخلاقی مانند جزع و بی تابی به هنگام بروز مشکلات، و بخل به هنگام دست یافتن به خیرات، تنها نماز گزاران را استثنا می‏کند، و می‏فرماید: انسان حریص و کم طاقت آفریده شده است - هنگامی که بدی به او رسد بی تابی می‏کند - و هنگامی که خوبی به او رسد بخل می‏ورزد و مانع دیگران می‏شود - مگر نمازگزاران - آنها که نماز را بطور مرتّب به جا می‏آورند. (اِنَّ الْاِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً - اِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً - وَ اِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً - اِلاَّ الْمُصَّلِینَ - اَلَّذِینَ هُمْ عَلی صَلاتِهِمْ دائِمُونَ)
این آیات به روشنی ثابت می‏کند که توجّه به ذات پاک پروردگار و عبادت و نیایش در پاکسازی روح و جان از رذائل اخلاقی مانند بخل و جزع و بی تایی اثر مستقیم دارد.
در پنجمین آیه، اشاره به تأثیر مسأله زکات در پاکسازی روح و تزکیه نفس می‏کند و می‏دانیم زکات در اسلام یکی از عبادات مهم محسوب می‏شود؛ می‏فرماید: از اموال آنها صدقه‏ای (به عنوان زکات) بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی (خُذْ مِنْ اَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها)
تعبیر «تزکّیهم بها» دلیل روشنی بر این حقیقت است که تطهیر و تزکیه نفس به وسیله زکات حاصل می‏شود، چرا که زکات، رذائلی همچون بخل و دنیاپرستی و حرص و آز را از روح، زائل می‏کند، و نهال نوعدوستی و سخاوت و حمایت از مستضعفان را در سرزمین دل پرورش می‏دهد.
روایاتی که در ذیل این آیه نقل شده است نیز این حقیقت را روشنتر می‏کند:
در حدیثی از پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله می‏خوانیم: «ما تَصَدَّقَ اَحَدُکُمْ بِصَدَقِةٍ مِنْ طَیِّبٍ - وَ لا یَقْبَلُ اللَّهُ اِلاَّ الطَّیِّبَ - اِلاَّ اَخَذَهَا الرَّحْمانُ بِیَمینِهِ وَ اِنْ کانَتْ تَمْرَةً فَتَربُو مِنْ کَفِّ الرَّحْمانِ فِی الرَّحْمانِ حَتَّی تَکُونَ اَعْظَمُ مِنَ الْجَبَلِ؛ هیچ کس از شما صدقه‏ای از مال حلال نمی‏پردازد - و البتّه خداوند جز حلال قبول نمی‏کند - مگر این که خداوند آن را با دست خود می‏گیرد، حتّی اگر یک دانه خرما باشد، سپس در دست خدا نمو می‏کند تا بزرگتر از کوه شود!»(417)
این حدیث که تشبیه و کنایه پرمعنایی در بردارد اهمّیّت فوق‏العاده این عبادت بزرگ، و ارتباط مستقیم آن را با خدا و مسائل معنوی روشن می‏سازد.
در ششمین آیه، به یکی دیگر از عبادات مهم و معروف، یعنی ذکر خدا اشاره شده و از تأثیر عمیق آن در آرامش دلها، سخن می‏گوید؛ می‏فرماید: آنان کسانی هستند که ایمان آورده‏اند، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است، آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش می‏پذیرد! (اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ اَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)
آرامش دل همیشه توأم با توکّل بر خدا، و عدم وابستگی به مادّیات و عشق به زرق و برق دنیا و آز و طمع و بخل و حسد است. چرا که اگر این صفات رذیله در دل باشد، آرامشی در آن نخواهد بود. بنابراین، یاد خدا می‏تواند اثر عمیقی در دور ساختن انسان از این رذائل داشته باشد، تا شکوفه آرامش بر شاخسار دل آشکار گردد.
به تعبیر دیگر، اگر یک نظر اجمالی به ریشه‏های ناآرامی روح و پریشانی خاطر و اضطرابها و نگرانیها بیندازیم، می‏بینیم همه آنها از رذائل اخلاقی سرچشمه می‏گیرد، ولی یاد خدا آنها را می‏خشکاند و نا آرامی را به اطمینان و آرامش مبدّل می‏سازد.(418)
در هفتمین و آخرین آیه، به تأثیر نماز و روزه در تقویت روح انسان اشاره کرده، می‏فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‏اید! از صبر (روزه) و نماز کمک بگیرید! (زیرا) خداوند با صابران است!» (یا اَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلوةِ اِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ)
در بعضی از روایات اسلامی صبر به روزه تفسیر شده است(419) که یکی از مصداقهای روشن صبر است، و گر نه صبر مفهوم وسیعی دارد که هرگونه استقامت در برابر هوای نفس و وسوسه‏های شیطان و استقامت در طریق اطاعت پروردگار، و در برابر حوادث ناگوار و مصائب را شامل می‏شود.
در حدیثی از امیرمؤمنان علی‏علیه السلام می‏خوانیم که هرگاه کار مهمّی برای او پیش می‏آمد نماز می‏خواند، سپس آیه وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلوةِ را تلاوت می‏فرمود (کانَ علیٌّ اِذا اَحالَهُ اَمْرٌ فَزِعٌ، قامَ اِلَی الصَّلَوةِ ثُمَّ تَلا هذِهِ الْآیَةَ وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلوةِ)(420) اشاره به این که نماز به من نیرو می‏بخشد.
آری! این عبادتهای مهم فضائلی همچون توکّل و شجاعت و شهامت و صبر و استقامت را در وجود انسان زنده می‏کند، و از رذائل اخلاقی همچون جبن و ترس، تردید و دو دلی، و اضطراب و نگرانی در برابر حوادث مهم، و دنیا پرستی، دور می‏سازد؛ و به این ترتیب، بخش مهمّی از فضائل اخلاقی را در وجود انسان زنده می‏کند، همان گونه که بخش قابل توجّهی از رذائل را می‏میراند.