تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد اول - اصول مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

آیا نشاط در عبادت منافات با اخلاص دارد؟

این سؤالی است که بسیاری از خود می‏کنند که بعد از انجام یک عبادت خوب احساس نشاط می‏کنیم آیا این نشانه ریا نیست؟ و پاسخ آن این است که اگر سرچشمه نشاط توفیقی باشد که خدا به او داده و نورانیّت و روحانیّتی باشد که از ناحیه عبادات در وجود انسان حاصل می‏شود هیچ منافاتی با خلوص نیّت ندارد؛ آری! اگر این نشاط از مشاهده مردم از اعمال او حاصل گردد منافات با خلوص دارد هر چند موجب بطلان عمل نمی‏شود مشروط به این که مقدار یا کیفیّت اعمال خود را بر اثر مشاهده مردم به هیچ وجه تغییر ندهد.
این معنی در روایات اسلامی نیز آمده است:
در حدیثی از امام باقرعلیه السلام می‏خوانیم: که در پاسخ سؤالی که یکی از یارانش در این زمینه عنوان کرد و عرضه داشت کسی عمل خیری انجام داده و دیگری آن را می‏بیند و صاحب عمل خوشحال می‏شود، آیا این معنی با خلوص نیّت منافات دارد؟ فرمود: لا بَأْسَ، ما مِنْ اَحَدٍ اِلاّ وَ هُوَ یُحِبُّ اَنْ یَظْهَرَ لَهُ فی الْنّاسِ الْخَیْرُ اِذا لَمْ یَکُنْ صَنَعَ ذلِکَ لِذلِکَ! ؛ اشکالی ندارد، هر کسی دوست دارد که در میان مردم کار خیر او آشکار گردد (و مردم او را به نیکوکاری بشناسند) مشروط بر این که عمل خیر را برای این هدف انجام نداده باشد.(347)
در حدیث دیگر می‏خوانیم که «ابوذر» شبیه این سؤال را از پیغمبر اکرم‏صلی الله علیه وآله نمود و عرض کرد انسان عملی برای خویش (به قصد قربت) انجام می‏دهد و مردم او را دوست می‏دارند؛ پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: «تِلْکَ عاجِلُ بُشْری‏ الْمُؤْمِنِ؛ این بشارت سریعی است که نصیب مؤمن (در دنیا) می‏شود.»(348)