تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد اول - اصول مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

گام اوّل: توبه‏

بسیاری از علمای اخلاق نخستین گام برای تهذیب اخلاق و سیر الی اللَّه را «توبه» شمرده‏اند، توبه‏ای که صفحه قلب را از آلودگیها پاک کند و تیرگیها را مبدّل به روشنایی سازد و پشت انسان را از بار سنگین گناه سبک کند، تا براحتی بتواند طریق به سوی خدا را بپیماید.
مرحوم «فیض کاشانی» در آغاز جلد هفتم «المحجّه البیضاء» که در واقع آغاز گر بحثهای اخلاقی است چنین می‏گوید:
«توبه از گناه و بازگشت به سوی ستّار العیوب و علاّم الغیوب آغاز راه سالکین و سرمایه پیروزمندان و نخستین گام مریدان و کلید علاقه مندان و مطلع برگزیدگان و برگزیده مقرّبان است»!
سپس اشاره به این حقیقت می‏کند که غالباً انسانها گرفتار لغزشهایی می‏شوند و با اشاره به لغزش آدم (که در واقع ترک اولی‏ بود نه گناه) می‏گوید: چه اشکالی دارد که همه فرزندان آدم به هنگام ارتکاب خطاها به او اقتدا کنند، چرا که خیر محض، کار فرشتگان است، و آمادگی برای شرّ بدون جبران، خوی شیاطین است،و باز گشت به خیر بعد از شرّ، طبیعت آدمیان است؛ آن کس که به هنگام ارتکاب گناه و انجام شرّ به خیر باز گردد، حقیقتاً انسان است!
در واقع توبه اساس دین را تشکیل می‏دهد، چرا که دین و مذهب انسان را به جدا شدن از بدیها و بازگشت به خیرات دعوت می‏کند؛ و با توجّه به این حقیقت،لازم است توبه در صدر مباحث مربوط به اعمال و صفات نجاتبخش قرار گیرد.»(205)
به تعبیر دیگر، بسیار می‏شود که از انسان - مخصوصاً در آغاز تربیت و سیر و سلوک الی اللَّه لغزشهایی سر می‏زند،اگر درهای بازگشت به روی او بسته شود بکلّی مأیوس می‏گردد و برای همیشه از پیمودن این راه باز می‏ماند؛ به همین دلیل، در مکتب تربیتی اسلام، «توبه» به عنوان یک اصل مهم مطرح است و از تمام آلودگان به گناه دعوت می‏کند که برای اصلاح خویش و جبران گذشته از این باب رحمت الهی وارد شوند.
این حقیقت در سخنان امام علی بن الحسین‏علیه السلام در مناجات تابئین با زیباترین صورتی بیان شده، « الهی اَنْتَ الَّذی فَتَحْتَ لِعِبدِکَ باباً اِلی‏ عَفْوِکَ سَمَّیْتَهُ التَّوبَةَ فَقُلْتَ تُوبُوا اِلی‏ اللَّهِ تَوبَةً نَصُوحاً، فَما عُذْرُ مَنْ اَغْفَلَ دُخُولَ الْبابِ بَعُدَ فَتْحِهِ؛ معبود من! تو کسی هستی که به روی بندگانت دری به سوی عفوت گشوده‏ای و نامش را توبه نهاده‏ای، و فرموده‏ای باز گردید به سوی خدا و توبه کنید، توبه خالص! حال که این در رحمت باز است، عذر کسانی که از آن غافل شوند چیست»؟(206)
جالب این که خداوند علاقه فوق العاده‏ای به توبه بندگان دارد، چرا که آغاز تمام خوشبختیهای انسان است. در حدیثی از امام‏باقرعلیه السلام می‏خوانیم: «اِنَّ اللَّهَ تَعالَی‏ اَشَدُّ فَرَحاً بِتَوبَةِ عَبْدِهِ مِنْ رَجُلٍ اَضَلَّ راحِلَتَهُ وَ زادَهُ فِی‏لَیْلَةٍ ظَلْماءَ فَوَجَدَها؛ خداوند از توبه بنده‏اش بسیار شاد می‏شود، بیش از کسی که مرکب و توشه خود را در بیابان (خطرناکی) در یک شب تاریک گم کرده و سپس آن را بیابد.»(207)
این تعبیر که با کنایات و لطف خاصّی آمیخته است، نشان می‏دهد که در واقع توبه، هم مرکب است و هم توشه راه، تا انسان وادی ظلمانی عصیان را پشت سر بگذارد و به سر منزل نور و رحمت و صفات والای انسانیّت برسد.
به هر حال، در بحث «توبه» مسائل زیادی مطرح است که اهمّ آنها،امور زیر است:
1 - حقیقت توبه‏
2 - وجوب توبه‏
3 - عمومیّت توبه‏
4 - ارکان توبه‏
5 - قبولی توبه عقلی است یا نقلی‏
6 - تبعیض در توبه‏
7 - دوام توبه‏
8 - مراتب توبه‏
9 - آثار و برکات توبه‏