تربیت
Tarbiat.Org

غرب زدگی:پژوهشی در کلام و پیام نورانی امام خمینی‏
مرکز غدیر‏‏‏

این ها با تبلیغات خودشان ما را همچو به غرب بر گرداندند و غربزده کردند که همه چیز خودمان را، همه مفاخر خودمان را یادمان رفت‏

باید ما، نه ما تنها، شرق باید - شرق - خودش را که گم کرده پیدا کند. این ها با تبلیغات خودشان ما را همچو به غرب برگرداندند و غربزده کردند که همه چیز خودمان را، همه مفاخر خودمان را یادمان رفت، برای خودمان دیگر چیزی قائل نیستیم. همین چند روز پیش از این یک اقایی که من او را نمی شناسمش آمد اینجا نشست همچو تندتند هی شروع کرد گفتن که آقا ما محتاجیم به آن ها، محتاجیم به آن ها، ما از آن ها باید همه چیز بگیریم، من اصلاجوابش را ندادم لکن یک همچو مغزهایی است. ما تا نفهمیم که محتاج به آن ها نیستیم، نفهمیم که آن ها محتاج به ما هستند، نه ما محتاج به آن ها، نمی توانیم اصلاح بشویم. شرق همه چیز دارد فرهنگش از فرهنگ غرب بهتر است فرهنگ غرب از شرق رفته است همه چیزش از غرب بهتر است فقط تهی اش کردند از خودش، فقط تبلیغات دامنه داری که به وسیله نوکرهای این ها که الان هم موجودند در مملکت ما، الان هم با صورت های مختلف در مملکت ما موجودند و مع‏الاسف اشخاصی دامن می زنند به اینکه. این ها را بزرگ کنند، این ها ما را از خودمان تهی کردند به طوری که ما خیال می کنیم هر چیز هست از آنجاست.
ما تا خودمان را پیدا نکنیم، تا شرق خودش را پیدا نکند، تا آن گمشده پیدا نشود، نمی توانیم سر پای خودمان بایستیم. باید از مغزهای ما اسم غرب زدوده شود در مقابلِ آنوقت که هر خیابانی که می خواستند بیشتر ترویجش کنند خیابان روزولت، خیابان نمی دانم زهر مار هی از آن ها هر دواخانه ای که می خواستند بیشتر مشتری پیدا کند یک اسم خارجی رویش می گذاشتند. هر دوائی را که می خواستند دوا را خودشان درست می کردند لکن می خواستند ترویج بشود، یک اسمی از آن ها رویش می گذاشتند. هر پارچه ای را که می بافتند، اصفهان پارچه می بافت لکن اسم آن ها را رویش می گذاشت.(114)