تربیت
Tarbiat.Org

عفت و اعمال منافی با عفت در روایات معصومین (علیه السلام)
نامشخص

3-2-5- خوف از مردم‏

مرحوم فیض کاشانی معتقد است یکی از عوامل بازدارنده از اعمال منافی عفت خوف از مردم و ترس از رسوائی در جامعه است(228).
البته ترک اعمال منافی عفت به این انگیزه جنبه مذهبی و رنگ الهی ندارد، اما از آنجا که حفظ فرد و جامعه از ارتکاب و شیوع این قبیل اعمال مهم است، این عامل بازدارنده ارزش پیدا می‏کند و جامعه برای حفظ عفت عمومی باید از آن بهره ببرد. اساسا شدت مجازاتهای این اعمال و جرایم و صعوبت اثبات حدود در زمینه اعمال منافی عفت و فرار نظام جزایی اسلام از اثبات این قبیل جرایم، تا آنجا که ممکن است، برای زنده نگاه داشتن این عامل بازدارنده از بی‏عفتی است، زیرا اگر مجازات نداشته باشد یا مجازات خفیفی داشته باشد یا روزانه تمام کسانی که مرتکب می‏شوند به مجازات حدی یا تعزیری محکوم و تنبیه شوند، این اعمال عادی و قبح آنها فرو می‏ریزد. و علت اینکه اهل این معاصی دوست دارند این اعمال عادی و شایع شود قبح‏زدایی از اعمال منافی عفت و خنثی شدن کارکرد خوف از مردم و ترس از رسوایی در جامعه است.
روایات اسلامی با تأکید بر عنصر نهی از منکر و نهی از اشاعه و افشاء فحشاء و غیرت ورزی جامعه اسلامی به دنبال ایجاد خوف از مردم در دل کسانی است که در دین ضعیف و فاقد ایمان هستند و وسوسه اعمال منافی عفت در دل می‏پرورانند تا مگر به این وسیله از ارتکاب آنان جلوگیری کند.
اسلام قبل از توسل به قهر و زور و مجازات، ترس دنیائی و ترس از مردم را راهی برای مهار و جلوگیری از قبایح و زشتیها قرار داده است. اگر چه کسانی که خوف از خدا و عشق به معنویت دین در دل دارند، نیازی به این عامل بازدارنده ندارند. لذا اسلام قبل از دو وسیله خوف از مردم و ترس از رسوایی بر خوف از خدا و عشق به معنویت تأکید می‏نماید و به دنبال تقویت آنها است، زیرا در این صورت ترک گناه تقدس یافته و خود عبادت و سازنده و موجب تقویت معنویت می‏شود.