تربیت
Tarbiat.Org

عفت و اعمال منافی با عفت در روایات معصومین (علیه السلام)
نامشخص

1-2-5- ازدواج و تکیه به همسر و متعه‏

از مهمترین عوامل دنیایی مهار و کنترل شهوت و جلوگیری از شیوع اعمال منافی عفت ازدواج با همسر مناسب و داشتن روابط سالم و صحیح جنسی با همسر می‏باشد.
باید توجه داشت اسلام رهبانیت را منع کرده و انسان را از لذات جنسی منع نکرده است. تلقی اسلام از لذات جنسی این است که همانگونه که شکم نیاز به سیر شدن از غذا دارد، فرج نیز نیاز به ارضاء و لذات جنسی دارد و همان گونه که راه سیر شدن شکم از طریق حلال را توصیه نموده، راه ارضاء لذت جنسی از طریق حلال نیز گشوده و تسهیل کرده است(220).
در اسلام علاوه بر نکاح راه دیگری برای ارضاء نیاز جنسی به نام متعه پیش پای زنان و مردان گذاشته شده است. نکاح را برای تشکیل خانواده و آرامش و نیز لذت جنسی از همسر که وارث و مادر فرزندان و شریک زندگی است قرار داده و متعه را برای لذت از مرد یا زنی که شریک زندگی و وارث نیست مقرر داشته است.
باید توجه داشت که یکی از فلسفه‏های مهم متعه جلوگیری از زنا و اعمال منافی عفت است همچنانکه یکی از اهداف نکاح نیز جلوگیری از ابتلا به زنا می‏باشد.
رسول الله (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله): من تزوج احرز نصف دینه فلیتق الله فی النصف الآخره(221)
پیامبر خدا (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله): کسی که ازدواج کند نصف دین خود را حفظ کرده است و برای حفظ نصف دیگر باید تقوای خدا پیشه کند.
علی (علیه السلام): اذا رأی احدکم امرأه تعجبه فلیأت اهله فان عند اهله مثل ما رأی و لایجعلن للشیطان ألی قلبه سبیلا و لیصرف بصره عنها...(222)
امام علی (علیه السلام): هر گاه فردی از شما زنی را دید و از او خوشش آمد، برود با همسر خود همبستر شود؛ زیرا نظیر آن چه دیده است در همسر خود او نیز هست. شیطان را به دل خود راه ندهد و چشم خود را از آن زن برگرداند...
امام صادق (علیه السلام): لولا أن عمر نهی عن المتعه ما زنا الا شقی(223) اگر عمر ازدواج موقت را مورد نهی قرار نداده بود، احدی در (جامعه اسلامی) زنا نمی‏کرد مگر انسان شقی و بدبخت.
امام باقر (علیه السلام): ان الله رأف بکم فجعل المتعه عوضا لکم من الأشربه(224) خداوند بر شما مهربانی ورزید و عوض شراب (که حرام نمود) ازدواج موقت را برای شما روا نمود.
امام صادق (علیه السلام): ان الله تبارک و تعالی حرم علی شیعتنا المسکر من کل شراب و عوضهم من ذلک المتعه(225)