تربیت
Tarbiat.Org

عفت و اعمال منافی با عفت در روایات معصومین (علیه السلام)
نامشخص

7-3-4- تأثیرات سوء روانی دوران کودکی از والدین‏

در روایات مأثوره از جماع و همبستر شدن زن و شوهر در اتاقی که کودک یا فرد دیگری حضور دارد و صدا یا نفس آنان را می‏شنود یا آنان را می‏بیند منع شده است و علت منع این امر بیان شده که موجب گرایش آن کودک در سنین بزرگسالی به زنا و اعمال منافی عفت می‏شود. قال النبی (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله): و الذی نفسی بیده لو أن رجلا غشی امرأه و فی البیت مستیقظ یراهما و یسمع کلامهما و نفسهما ما افلح ابدا، ان کان غلاما کان زانیا و ان کانت جاریه کانت زانیه(135) سوگند به آنکه جانم در دست او است، که اگر مردی با زنی در اتاقی نزدیکی نماید در حالی که طفلی در آن اتاق خوابیده باشد و آنان را مشاهده کند و نفس‏های آنان را بشنود، آن طفل هرگز رستگار نمی‏شود، زیرا (غالبا) اگر پسر باشد زناکار و اگر دختر باشد زنادهنده خواهد شد.
قال الصادق (علیه السلام): لایجامع الرجل امرأته و لاجاریته و فی البیت صبی فان ذلک مما یورث الزنا(136) مرد نباید با همسر خود یا کنیز خود در اتاقی که کودک وجود دارد همبستر شود و نزدیکی نماید، این عمل زنا را برای کودک (در آینده) به ارث خواهد آورد.
مشاهده منظر جماع زن و مرد و یا شنیدن نفس و کلام آنان در حین نزدیکی در روح و روان کودک آثاری بر جای می‏گذارد که در سنین بزرگسالی زمینه گرایش وی به زنا و اعمال منافی عفت می‏شود لذا این تأثیر را به عنوان یکی از بحرانهای روانی زمینه‏ساز اعمال منافی عفت معرفی شده است.