تربیت
Tarbiat.Org

عفت و اعمال منافی با عفت در روایات معصومین (علیه السلام)
نامشخص

1-1-4- نگاه به نامحرم‏

روایات متعددی از پیامبر (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله) و ائمه اطهار (علیه السلام) با تعابیر و مضامین مختلف نقل شده که نگاه به زن بدون ضرورت و بویژه اگر آلوده به ریبه و لذت باشد، بذر شهوت را در انسان کشت می‏کند، از عاقبت‏اندیشی باز می‏دارد و دل را نابینا و بالاخره وی را دچار فتنه و اعمال منافی عفت می‏نماید(55).
علی (علیه السلام): اذا أبصر العین الشهوه عمی القلب عن العاقبه(56)
علی (علیه السلام): هرگاه چشم شهوت‏بین باشد، دیده عاقبت‏بینی کور می‏شود.
پیامبر (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله): ایاکم و فضول النظر فانه یبذر الهوی و یولد الغفله(57)
پیامبر خدا (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله): از نگاه‏های زیادی بپرهیزید؛ زیرا که آن تخم هوس می‏پراکند و غفلت می‏زداید.
من وصایا الصادق (علیه السلام) لعبدالله بن جندب: ... یا این جندب أن عیسی بن مریم قال لاصحابه: ایاکم و النظره فانها تزرع فی القلب الشهوه و کفی بها لصاحبها فتنه(58)
امام صادق (علیه السلام): ای پسر جندب، عیسی بن مریم به یاران خود گفت: ... از نگاه کردن بپرهیزید؛ زیرا که آن بذر شهوت در دل می‏کارد و این خود برای فتنه و گناه انداختن صاحب آن نگاه کافی است.
علی (علیه السلام) در روایتی می‏فرماید، اساسا خیره شدن مردان به زنان سبب هیجان شهوت و میل به لمس زن می‏شود روی أنه کان جالسا فی اصحابه، فمرت بهم امرأه جمیله، فرمقها القوم بأبصارهم، فقال (علیه السلام): أن ابصار هذاه الفحول طوامح، و أن ذالک سبب هبابها...(59) روایت شده: علی (علیه السلام) در میان اصحاب خود نشسته بود که زن زیبایی از کنارشان عبور کرد و یارانش چشم به او دوختند، حضرت فرمود: دیدگان این نرینگان آزمندانه می‏نگرد و این نگریستن باعث برانگیختن آنان می‏شود.
بدیهی هیجان شهوت و میل به لمس کشش بیشتری برای اعمال منافی عفت دارد.
مرحوم فیض در کتاب محجه‏البیضاء در ذیل روایتی می‏فرماید: نگاه به زن آغاز زنا است و کسی که آنرا کوچک بشمارد و ترسی از آن نداشته باشد در او منشاء آفات می‏شود(60).
نگاه آلوده و شهوت‏آمیز زن به مرد نامحرم بسیار خطرناکتر و وسوسه انگیزتر در سوق پیدا کردن فرد به اعمال منافی عفت است، به ویژه اگر زن دارای شوهر نیز باشد.
در این رابطه رسول خدا (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله) فرمود: اشتد غضب الله عزوجل علی امرأه ذات بعل ملأت عینها من غیر زوجها او غیر ذی محرم منها(61)
پیامبر خدا (صلی‏الله‏وعلیه‏وآله): خشم خداوند عزوجل سخت است بر زن شوهرداری که چشم خود را از غیر شوهر خود یا از کسی که محرم او نیست پر کند.
امام رضا (علیه السلام): علت تحریم نگاه به موی زنان نامحرم را تهییج مردان و هیجان شهوت که خود عامل کششی به اعمال منافی عفت است معرفی کرده است. عن محمد ابن سنان أن الرضا (علیه السلام) کتب فیما کتب من جواب مسأله، حرم النظر الی شعور النساء المحجوبات بالازواج و غیرهن من النساء لما فیه من تهییج الرجال و ما یدعوا التهییج الی الفساد و الدخول فیما لایحل و لایحمل و کذالک ما اشبه الشعور(62)
امام رضا (علیه السلام) در پاسخ به یکی از پرسش‏های محمد بن سنان، نوشت: نگاه کردن به موی زنان شوهردار و دیگر زنان به این علت حرام شده است که باعث تحریک مردها می‏شود و این تحریک به فساد و ارتکاب حرام و ناشایست می‏انجامد.