تربیت
Tarbiat.Org

عفت و اعمال منافی با عفت در روایات معصومین (علیه السلام)
نامشخص

4-1- ابعاد مختلف عفت

عفت در غذا خوردن با رعایت اصول اسلامی که در فقه(14) و اخلاق به عنوان مستحبات اکل و آداب غذا خوردن آمده است تحقق می‏یابد.
عفت در خوابیدن با توجه به توصیه‏های فقه و اخلاق اسلامی و عمل نمودن به آنها تجلی می‏یابد. حداقل عفت در سخن گفتن به رعایت محرمات و آداب اخلاقی و استوار ساختن سخن بر فکر و سنجش است، درست نقطه مقابل خروج صوت از دهان حیوان که از فکر و سنجش قبلی برخوردار نیست.
عفت در شهوات و مسائل جنسی نیز با رعایت حرام‏ها و واجبات و مستحبات فقه(15) و اخلاق اسلامی مرعات می‏شود.حیوانات هیچ ابایی از ارضاء تمایلات جنسی در انظار دیگر حیوانات ندارند. در هنگام طلب غریزه جنسی نه رعایت زمان و نه مکان و نه دیگران می‏کنند.
البته هیچ حیوان نری با نر دیگر به طور طبیعی جمع نمی‏شود مگر با دخالت انسان در عالم آنان. و اگر حیوانی نوع ماده خود را به عنوان جفت برگزید، حیوانات نر دیگر در طول سال حد نگه داشته و از ارضاء جنسی با زوج آن نر خودداری می‏کنند، مگر در انواعی از حیوانات.
انسانی که در وادی لذات جنسی و مراتب آن حد نگه نداشت و در هر زمان و مکان و به هر صورت و با هر شخص و با هر جنس مخالفی به دنبال ارضاء دیداری(16)، شنیداری(17)، بویایی و بساوایی جنسی در هر کوی و برزنی بود، در واقع با نیاز جنسی خود برخورد حیوانی و بدور از عفت کرده است و غالب اعمال منافی با عفت توسط همین اشخاص در جامعه رخ می‏دهد.
در فقه اسلامی حدود و ضوابطی در روابط زن و مرد تعریف و مقرر شده است مانند حرمت زنا، حرمت روابط نامشروع کمتر از زنا مانند حرمت ظاهر شدن زن با آرایش محرک شهوت در انظار عمومی، حرمت ظاهر شدن زن بدون رعایت حجاب شرعی، و حرمت نگاه‏های حرام به شخص، عکس، علائم، نشانه‏های محرک شهوت، حرمت برانگیختن نامشروع شهوت خود یا دیگران با داروهای روانگردان، نشان دادن صحنه‏ها، عکس‏ها، فیلم‏ها، افسانه‏ها، داستانها، و بلاگ‏ها... یا پدید آوردن صحنه‏های شهوترانی در انظار عمومی و... اینها همه برای جلوگیری از حیوانی برخورد کردن با شهوت جنسی است، کمااینکه واجبات و مستحباتی که برای ارضاء توأم با عفت این امر مشترک بین انسان و حیوان (شهوت جنسی) مقرر شده در همین راستا است.
در واقع قوانین و مقررات اسلامی و توصیه‏های اخلاقی برای تحقق عفت اگر چه برای انسان محدودیت‏هایی در مشترکات حیوانی ایجاد می‏کند، اما برای عزت بخشیدن به انسان و حفظ کرامت او و فاصله انداختن وی با حیوانات استمن اتحف العفة و القناعة حافه العزة. گذشته از این موضوع، برخورد عفیفانه با تمایلات جنسی و ارضاء انسانی غریزه جنسی موجب عبادی شدن این امر می‏گردد و رابطه جنسی زن و مرد به ابزار تقرب الهی و ثواب‏اندوزی و استحکام عشق بین زن و مرد می‏گردد و پایان لذت جنسی گویا شروع عشق‏ورزی حقیقی بین زن و مرد است، در حالی که برخورد حیوانی با این نیاز فقط علاقه ناشی از تحریک شهوت ایجاد می‏کند و با رسیدن مرد و زن به اوج لذت جنسی به یک‏باره طوفان عشق پایان می‏پذیرد و هیچ علاقه بین زن و مرد باقی نمی‏ماند مگر با شروع تحرکات شهوی بعدی.
خداوند نمی‏پسندند که خلیفه‏اش در زمین هم‏ردیف حیوانات یا پست‏تر از آنها گردد.
متأسفانه امروزه در عالم انسانی خبر از وقایعی هست که آیهاولئک کالانعام بل هم اضل(18) را تأویل می‏کند، و از کارهایی در زمینه شهوات جنسی، خوراک و خوابیدن باخبر می‏شویم که هرگز در بین حیوانات هم رایج نیست و حتی حیوانات از آن اجتناب می‏نمایند مانند جمع دو هم‏جنس و...