تربیت
Tarbiat.Org

آذرخشی دیگر در آسمان کربلا
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

امر به معروف و نهی از منکر (2)

- مصادیق امر به معروف و نهی از منکر به معنی عام‏
تعلیم جاهل‏
تذکر. موعظه‏
برخورد اجتماعی با توطئه ها
مقابله با تهاجم فرهنگی‏
جهاد و شهادت‏طلبی برای بیدار کردن جامعه‏
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین، و الصلوه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین، ابی قاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین، اللهم کن لولیک حجه بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه ساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا. السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک.
شهادت مظلومانه سیدالشهداء (علیه السلام) و اهل بیت آن حضرت را به پیشگاه مقدس ولی عصر - عجل الله تعالی فرجه الشریف - و مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید و همه شیفتگان اهل بیت (علیه السلام) تسلیت عرض می‏کنم، و امیدوارم خدای متعال در دنیا و آخرت دست ما را از دامان اهل بیت عصمت و طهارت (علیه السلام) کوتاه نفرماید.
شب‏های گذشته بحث ما درباه امر به معروف و نهی از منکر بود. گفتیم با توجه به این که یکی از اهداف قیام سیداشهداء (علیه السلام) امر به معروف و نهی از منکر معرفی شده است، پس چرا رفتاری که حضرت (علیه السلام) در این قیام انجام دادند با موازینی که ما درباره امر به معروف و نهی از منکر می‏شناسم مطابق نیست. به عبارت ساده‏تر اقدام امام (علیه السلام) چگونه امر به معروف و نهی از منکری بود که ما مشابه آن را در تاریخ سراغ نداریم و احکام آن را نمی‏دانیم؟ در جلسات قبل مقدمتا در مورد این که بعضی از واژه‏ها گاهی به معنای عام و زمانی به معنای خاص به کار می‏روند توضیح مختصری عرض کردم. بر این اساس و با توجه به موارد استعمال امر به معروف و نهی از منکر در قرآن کریم و روایات، به این نتیجه رسیدیم که امر به معروف و نهی از منکر هم دو اصطلاح و معنا دارد، که یکی از آن‏ها معنای خاص و دیگری عام است. معنای خاص امر به معروف و نهی از منکر همان معنای مصطلح است که در رساله‏های علمیه مطرح گردیده، و برای آن نیز شرایطی ذکر می‏شود. از جمله شرایط عمل به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر این است که احتمال یا خوف ضرر نباشد. اما امر به معروف و نهی از منکر معنای وسیع‏تری نیز دارد که شامل احکام و عناوین دیگری می‏شود و حتی در بعضی از موارد جهاد را نیز در بر می‏گیرد. مثال‏هایی هم عرض کردم که موارد استعمال گسترده امر به معروف و نهی از منکر را نشان می‏دهد. در این جلسه می‏خواهم این موارد را دسته بندی کنم و در مورد احکام هر یک تا حدی که توان گوینده و وقت مجلس اقتضا می‏کند، توضیح مختصری بدهم.