تربیت
Tarbiat.Org

آذرخشی دیگر در آسمان کربلا
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

امر به معروف و نهی از منکر

حضرت به دنبال جمله مذکور می‏فرماید: و ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر؛ تعبیر امر به معروف و نهی از منکر و همچنین این مطلب را که قیام عاشورا برای امر به معروف بود، زیاد شنیده‏اید. ولی در این جا این ابهام و سؤال باقی می‏ماند، که چه تفاوتی بین امر به معروفی که ما شنیده‏ایم، رسانه‏ها می‏نویسند، علما از آن بحث می‏کنند و به آن عمل می‏کنند، وجود دارد؟ ما چنین امر به معروفی نشنیده بودیم که انسان برای تحقق آن دست زن و فرزندان خود را بگیرد، در بیابانی بی آب و علف با عده‏ای که توجهی به امر به معروف او نکرده‏اند بجنگد و در آن جا به شهادت برسد. این چگونه امر به معروفی است؟
از طرف دیگر، ما شنیده‏ایم که برای امر به معروف و نهی از منکر شرایطی ذکر می‏کنند و می‏گویند شرط امر به معروف این است که انسان خوف ضرر نداشته باشد.
حال آن که حضرت (علیه السلام) در این جا با یقین به ضرر اقدام به امر معروف کردند. چگونه این عمل حضرت با احکامی که ما در مورد امر به معروف و نهی از منکر می‏شناسیم و با آن‏ها آشنا هستیم، سازگاری دارد؟ به دنبال این سؤال برخی می‏گویند که این نوع امر به معروف حکمی اختصاصی برای سیدالشهداء (علیه السلام) بود که از آسمان نازل شده بود و فقط در حق ایشان بود. بعضی‏ها هم این گونه می‏گویند که برای هر کدام از ائمه اطهار (علیه السلام) وظیفه‏ای اختصاصی وجود داشته است که از جانب خدا برای آنان تعیین و مشخص شده بود، و این اعمال ملاک عامی نداشته و قابل سرایت به دیگران نیست. آیا این پاسخ صحیح و قانع کننده‏ای است؟ آیا این امر به معروف خاصی بود که سیدالشهداء (علیه السلام) به این شکل انجام بدهد، یا نه ممکن است روزگاری بیاید که لازم باشد افراد دیگری به همین صورت عمل کنند؟ این سؤال هایی است که ممکن است مطرح شود و حتی ممکن است ابتدائا جواب‏های مثبت یا منفی هم به نظر برسد. اما باید سؤال را مورد توجه قرار داد و جواب روشن کننده‏ای برای آن ارائه کرد.
قبل از این که به توضیح جواب این سؤال‏ها بپردازیم، خوب است اشاره‏ای به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در قرآن، روایات و کلمات اهل بیت (علیه السلام) داشته باشیم.