تربیت
Tarbiat.Org

حماسه کربلا (دمع السجوم)
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

پیشگفتار

بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امام جعفر صادق علیه‏السلام به ابان بن تغلب فرموده است:
آه کشیدن کسی که برای مظلومیت ما غمگین باشد تسبیح است و اندوه وی برای ما عبادت است و پنهان داشتن سرّ ما جهاد در راه خداست. آنگاه فرمود: باید این حدیث به آب طلا نوشته شود.
آن چه که باعث تحریر آن چند جمله شده است چیزی نیست جز این که: اولا؛ خداوند را بر این لطف شاکرم که بر بنده منت نهاد و توفیق داد تا اثر شریف و عزیز دمع السجود (یا حماسه کربلا) را که از قلب نورانی و گرامی استاد علامه آیت الله شعرانی (ره) جاری شده است را آماده و به محضر اهل معرفت و عاشقان مکتب حسینی علیه‏السلام هدیه نمایم.
ثانیاً؛ در یک سال گذشته، این اثر شریف توسط دو ناشر محترم و با عناوین مختلف به چاپ رسیده است که در هر دوی آن‏ها نقایصی موجود بوده است که ما را بر این داشت تا در نشر این اثر با تصحیح درست و بهتر راغب شویم. مثلاً در چاپ اول: 1 - در پاورقی 2 صفحه 30 یعنی ابتدای فصل دوم، یک پاورقی سندی. رجالی توسط مترجم محترم آمده است که در این چاپ بعد از اشعاری که در مورد شیخ مرتضی انصاری آمده است، همه مطالب حذف شده است.
2 - در صفحه 526 همان کتاب در سطر 6 بعد از، درباره حسن بن علی علیه‏السلام، باید پاورقی باشد که در این اثر به چاپ نرسیده است.
و اشکالات دیگری از نظر تصحیح کلمات نیز موجود می‏باشد که نقل آن‏ها در این مقال کوتاه نمی‏گنجد.
و در کتاب دوم که ماه گذشته به چاپ رسیده نیز متأسفانه اشکالات فاحشی موجود می‏باشد مثلاً: 1 - مؤلف و مترجم محترم تلاش نمودند تا برای راحتی و استفاده بیشتر خوانندگان در ابتدای هر پاراگراف منابع مطالب را ذکر نمودند، ولی متأسفانه در این چاپ تمامی منابع ذکر شده در ابتدای پاراگراف‏ها حذف شده است.
2 - فصل هفدهم از باب دوم اشتباهاً از جای اصلی آن که با چون نامه عمر سعد به عبدالله رسید و بخواند... شروع می‏شود برداشته شده و از چهار صفحه جلوتر شروع شده است.
3 - در بیشتر صفحات کتاب اغلاط متنی موجود است که نشان از عدم دقت در تصحیح متون کتاب می‏باشد. انشاءالله در فرصت دیگر و با مجال بیشتر به طور مفصل به دو کتاب مذکور می‏پردازیم. با همه این سخن‏ها ادعای این را نداریم که این اثر صد در صد از عیب و نقص مبرا می‏باشد اما تلاش شده است تا در حد امکان از عیب‏های متنی مبرا باشد.
لازم به تذکر است که تمامی تعلیقات از مترجم محترم استاد علامه شعرانی (ره) می‏باشد به جز موارد بسیار کمی که توسط اینجانب اضافه شده است که با علامت (م) مجزای شده است. و این علامت‏گذاری به خاطر آن است که اگر در آن مطالبی که از سوی این‏جانب اضافه شده است اشکالی موجود باشد بر این بنده وارد باشد و با پاورقی‏های شریف استاد اشتباه نشود.
در آخر از دوستان عزیزم جناب آقای راستایی مدیر محترم کتابسرای قائم و آقای رحمانی‏نژاد که بنده را در نشر این اثر شریف یاری داده‏اند بسیار تقدیر و تشکر می‏نمایم. و از درگاه الهی امید آن را دارم که این خدمت ناقابل را از بنده بپذیرد و عزیزان نورانی سفر کرده‏ام آقا سید محمد صادق موسوی و شهید علی اصغر اردشیری را در این ثواب بهره‏مند گرداند. الحمدلله رب العالمین.
حسن اردشیری لاجیمی خرداد 1383