تربیت
Tarbiat.Org

احدی الحسنیین‏
مرکز غدیر‏‏‏

شهید و شهادت، در مکتب اسلام‏

مکتب انسان ساز اسلام، - همانند همه مکاتب الهی- انسان را با تعالیم عالیه خود به سوی کمال رهنمون می‏سازد. توحید، عالی‏ترین مرحله‏ی اوج انسانی در این مکتب، و بهترین وسیله برای دست یابی به آن، جهاد در راه خدا، و ثمره‏ی این جهاد، فنای فی الله، و پاداش آن، بقای بالله، یعنی شهادت است.
آیات شریفه قرآن، و روایات صادره‏ی از معصومین، شهادت را مقامی دانسته، که اعطاء آن فقط و فقط به دست خدای تبارک و تعالی است. و صاحبان این مقام چون باقی به الله‏اند، حیاتی جاودانه دارند، و مرگ و زوال هرگز در آنها راه ندارد.
از مجموعه آیات قرآن و روایات معصومین (علیهم السلام) استفاده می‏شود که کسانی صادقانه به مصاف دشمنان خدا- اعم از بیرونی و درونی- رفته و آنچه در توان دارند در طبق اخلاص گذاشته و شهادت را از خدای بزرگ بخواهند نصرت الهی شامل حالشان شده و مقام شهادت به آنها اعطاء می‏گردد.
اسلام رهروان خود را به گونه‏ای تعلیم می‏دهد که دنیا و هر آنچه در آن است، در نظر آنان متاعی ناچیز جلوه می‏کند به طوریکه هرگز بدست آوردن این مطاع را اساس همت خویش نمی‏کنند.
و تا به جائی می‏روند که حضرت امیر سلام الله علیه در وصفشان می‏فرماید:
عظم الخالق فی أنفسهم فصغر ما دونه فی أعینهم(4)
خدا در باطن آنها بزرگ است و هر آنچه غیر خداست در نظرشان کوچک است. (از کلام حضرت امیر سلام الله علیه در وصف متقین)
صفحات تاریخ اسلام، مالامال از صحنه‏های نبرد مسلمین در میادین کارزار است. این نبردها در دو جبهه‏ی جهاد اصغر و جهاد اکبر، شکل گرفته و عدد کثیری از مسلمین در این نبردها پیروزمندانه به مقام شهادت دست یافته‏اند.
اصولاً آنچه بیش از هر چیز در منطق اسلام مطرح می‏باشد این است که تا زمانی که مبارزه هست، مجاهده هست، و تا زمانی که مجاهده هست، شهادت هست. و از آنجا که شیطان، سوگند به گمراه ساختن بنی آدم خورده، و تا پایان کار دنیا، از خدای جهان، مهلت گرفته است، می‏توان نتیجه گرفت که هیچگاه باب شهادت و جهاد به روی ابناء بشر بسته نبوده است و نخواهد شد. البته شکل مبارزه در زمان‏های مختلف، متفاوت است. گاهی جهاد با دشمن بیرون، و گاه با دشمن درون، که نفس نام گرفته است. لکن در هر حال، مبارزه، مبارزه است، و این خود انسان‏ها هستند که بعضاً در اثر بی لیاقتی، شایستگی ورود به این باب را ندارند.
حضرت امیر سلام الله علیه در این مورد کلامی کلامی زیبا دارند و می‏فرمایند:
اما بعد فان الجهاد باب من أبواب الجنة- فتحه الله لخاصه أولیائه و هو لباس التقوی- و درع الله الحصینه و جنته الوثیقه فمن ترکه رغبه عنه ألبسه الله ثوب الذل و شمله البلاء- و دیث بالصغار و القماءه(5)
اما بعد، جهاد، دری است از درهای بهشت که خدا به روی گزیده دوستان خود گشوده است، و جامه تقوی است، که بر تن آنان پوشیده است. زره استوار الهی است که آسیب نبیند، و سپر محکم اوست که تیر در آن ننشیند. هر که جهاد را واگذارد و ناخوشایند داند، خدا جامه خواری بر تن او پوشاند و فوج بلا بر سرش کشاند، و در زبونی و فرو مایگی بماند. دل او در پرده‏های گمراهی نهان،. حق از او روی گردان. به خواری محکوم و از عدالت محروم
آری باب شهادت، همیشه، برای بندگان مخلص خدا، باز است و هیچ گاه بسته نمی‏شود. و به قول ملای رومی:
آب کم جو تشنگی آور بدست - تا بجوشد آبت از بالا و پست
سخن در باب شهید و شهادت به گونه‏ای گسترده است که تحریر آن مجالی واسع می‏طلبد لکن از باب مالایدرک کله لایترک کله، در این جزوه به مباحثی مختصر و فشرده حول محورهای:
الف: جهاد و شهادت در قرآن‏
ب: جهاد و شهادت در روایات معصومین‏
ج: تاثیر شهادت در گذشته تاریخ اسلام‏
د: شهید و شهادت در کلمات فقهاء
ه: شهادت و نقش آن در دفاع مقدس‏
اشاره می‏کنیم. امید آنکه مورد قبول حضرت حق جل و علا قرار گیرد.
انشاء الله‏