تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

ترس، امنیت، یأس و امید

همچنین، اگر از دست دادن مطلوب، به آینده مربوط می‏شود، خواه آینده نزدیک یا دور، از اندیشه خسارت و زیانی که در آینده ممکن است گریبان ما را بگیرد، حالتی به ما دست خواهد داد که آن را خوف یا ترس نام می‏نهیم و متقابلاً، اگر انسان بداند در آینده خطری وی را تهدید نمی‏کند حالت به وی دست می‏دهد که از آن با عنوان امنیت و آسودگی یاد می‏کنیم.
اگر انتظار داشته باشد که در آینده به یکی از خواسته‏هایش نایل آید، یا زیانی از او برطرف شود، حالتی پیدا خواهد کرد که به آن، امید یا رجاء می‏گویند و هنگامی که مطمئن شود که در آینده به خواسته خود نمی‏رسد، یا زیانش برطرف نمی‏شود، حالت دیگری به نام یأس و ناامیدی به وی دست خواهد داد.
بنابراین، می‏توان گفت: در حقیقت، وسعت مفاهیم در این باب از دو جهت است: یکی این است که شامل همه خواسته‏های انسان، اعم از حب ذات، حب کمال، علم، قدرت و انواع لذتها می‏شود و تحقق و عدم تحقق آنها انواع غمها و شادیها را به دنبال دارد.
دوم آنکه اختلاف اضافات و حیثیاتی مثل، زمانی گذشته یا آینده، با اختلاف نسبت فعل به خود انسان یا فاعل دیگری موجب تنوع انفعالات می‏شود و به تناسب هر یک از آنها مفهوم خاصی انتزاع می‏شود.
مثلاً، حالات انسان را در فقدان فرزند در نظر می‏گیریم که نسبت به گذشته، غم و اندوه است و نسبت به آینده خوف و ترس. اگر خودش سبب شده باشد، پشیمانی پدید می‏آید و اگر دیگری موجب از دست رفتن او باشد، خشم در انسان حاصل می‏شود. در همه موارد بالا، متعلق حالات و انفعالات نفسانی، مرگ فرزند است؛ اما با توجه به زمانها و نسبتهای مختلف، حالات گوناگون و عکس العملهای متعدد پدید می‏آید.