تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

لباس و مسکن در جهان دیگر

مسکن و لباس در دنیا، در اصل، برای رفع نیازهای اولیه انسان است و اگر نداشته باشد در برابر سرما و گرما و خطرها و آفات جوی و نظایر آنها نمی‏تواند سلامتی خودش را حفظ کند و در بعضی موارد نیز اغراض دیگری مثل تجمل و زیبایی، از پوشش لباس دنبال می‏شود.
ولی التذاذ و بهره‏گیری از لباس اختصاص به دنیا ندارد بلکه در عالم آخرت نیز خداوند هم لباس زیبا و مطلوب و هم مسکن و مأوای خوب و مطلوب برای مؤمن فراهم می‏آورد و آیات قرآن در مواردی گواه بر این حقیقت است.
در دو آیه از آیات قرآن، خدای متعال به مؤمنین وعده داده است که مساکن و جایگاههای خوبی در بهشت به شما خواهیم داد. در این دو آیه بویژه از تعبیر مسکن استفاده شده، با آیات فراوانی که در آنها از تعبیر جنت و بهشت استفاده شده است تفاوت بارز دارند. خداوند، در این دو آیه می‏فرماید:
و مساکن طیبه فی جنات عدن(207)
و جایگاهها و مسکنهای پاکیزه در بهشتی که جایگاه و اقامتگاه برای زندگی انسان است.
در این دو آیه هم از تعبیر مسکن و هم از تعبیر عدن که به معنی اقامتگاه و جای زندگی است استفاده شده و علاوه بر آن دو از تعبیر جنات نیز که در آیات فراوان دیگری به کار رفته است در این دو آیه نیز بهره‏گیری شده است.
در چند آیه نیز آمده است که بهشتیان لباسهای زیبایی دارند و از این حقیقت با تعابیر مختلف سخن به میان کشیده یک جا می‏گوید:
و یلبسون ثیابا خضرا من سندس واستبرق.(208)
و لباسهای سبز از جنس حریری و دیبا می‏پوشند.
و در جای دیگری می‏گوید:
و یلبسون من سندس واستبرق متقابلین(209).
لباسهایی از جنس حریر و دیبا پوشیده روبروی هم می‏نشینند.
و در جای سومی چنین آمده است که:
عالیهم ثیاب سندس خضر واستبرق.(210)
بر تنشان لباسهایی از حریر سبز و دیبا هست.
از مجموعه آیات فوق می‏توان دریافت که استفاده از لباس و مسکن هم در این جهان و هم در جهان آخرت، برای انسان پیش بینی شده است و لذت بردن از آن مثل سایر لذتهای دیگر جنبه فطری دارد. این نیازها نیازهایی طبیعی هستند و خدا انسان را به گونه‏ای آفریده است که این نیازها را احساس می‏کند و از تأمین آنها لذت می‏برد و بر عکس، اگر به اینگونه خواسته‏های خود نرسد و ما یحتاج خود را در این موارد نباید، متأثر و متألم خواهد شد و در واقع، لذت و الم انسان، اثر طبیعی بود و نبود این نعمتها و چیزهای مورد نیاز انسان است.