تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

نتیجه و جمع بندی‏

با توجه به آیات گذشته، می‏توان دریافت که لذت بری از خوردنیها و نوشیدنیها خود به خود، از نظر اخلاقی نه ارزش مثبت دارد و نه ارزش منفی. ارزش منفی این عمل، در گرو یک جهت بیرونی و عارضی خواهد بود که از کمیت یا کیفیت و یا انگیزه و نیت خاص متعلق به این عمل و دیگر تزاحماتی که با کمالات و مصالح انسانی پیدا می‏کند و در نتیجه، زیانی جسمی یا روحی عقلی و فکری برای انسان یا فسادی برای جوامع انسانی و یا ضرری معنوی و اخروی را به دنبال دارد انتزاع خواهد شد. چنانکه ارزش مثبت آن نیز در گرو این است که نیت انسان در انجام این کار، خیر باشد.
از آیات کریمه قرآن و روایات می‏توان استشعار کرد که در این زمینه، دو چیز می‏تواند به عمل خوردن و نوشیدن انسان، ارزش و مطلوبیت دهد:
یکی از آن دو، عبارت است از کسب قدرت و توانایی بر عبادت و عمل صالح که در آیه‏ای خطاب به پیامبران می‏فرماید:
یا ایها الرسل کلوا من الطیبات و اعلموا صالحا انی بما تعملون علیم
ای رسولان و فرستادگان خدا از غذاهای پاکیزه بخورید و اعمال شایسته انجام دهید که من به آنچه می‏کنید، آگاهم.
مفارنت میان جمله کلوا من الطیبات با جمله واعملوا صالحا می‏تواند اشاره باشد به این جهت که با خوردن این غذاهای مفید و پاکیزه است که شما قدرت و توان بر انجام کارهای خوب و اعمال شایسته پیدا می‏کنید. بنابراین، اگر انگیزه شما در این عمل و در استفاده از نعمتها و خوردنیها، کسب قدرت و توان بر انجام کارهای شایسته باشد، مسلما، عمل شما با چنین انگیزه‏ای دارای ارزش مثبت خواهد بود و البته، همانطور که گفتیم این یک اشاره و استشعار است و ما نمی‏خواهیم به عنوان استدلال بر آن تکیه کنیم.
دوم - که خیلی روشنتر در آیات قرآن بر آن تأکید شده، عبارت است از شکرگویی و سپاسگزاری. از اینجاست که می‏بینیم گاهی به دنبال سفارش به خوردن از طیبات می‏فرماید: واشکرو الله(168) و یا می‏فرماید: ئدلعلکم تشکرون(169)
از این آیات به خوبی به دست می‏آید که هدف خداوند از آفرینش اینگونه نعمتها که انسان از آنها تغذیه می‏کند، علاوه بر تأمین نیاز مادی و تغذیه انسان و موجودات نیازمند این است که مردم ولی نعمت خود، خدا را شکر و سپاس گویند که شکر و سپاس، خود یکی از اقسام عبادت و وسیله‏ای برای تکامل انسان خواهد بود.
خداوند همه نعمتها را در اختیار انسان قرار داده است تا با استفاده از آنها در نایت به کمال معنوی و ابدی خود برسد و یکی از راههای وصول انسان به کمالات معنوی، شکر منعم و سپاسگزاری اوست و انگیزه شکرگزاری به هنگامی در انسان پیدا می‏شود که از نعمتهای خداوند بهره‏ای برده باشد و نیازی از نیازهای او را تامین کرده باشد. وقتی در گرمای تابستان یک جرعه آب خنک و گوارا می‏آشامد و گوارایی و پاکیزگی لذت آن را از اعماق جان و روان خود احساس می‏کند، ارزش این نعمت خدادادی را درک خواهد کرد و در این هنگام است که به یاد خدا می‏افتد و شکر او به جا می‏آورد و این عمل شکرگزاری نیز به نوبه خود، انسان را تعالی می‏بخشد و کمال معنوی برایش ایجاد می‏کند.
بنابراین، از این آیات می‏توان فهمید که استفاده از مأکولات و مشروبات نیز مثل استفاده از سایر نعمتهای خداوند اگر به انگیزه شکر باشد علاوه بر ارزش مادی آن، در تأمین نیازهای جسمی انسان، دارای ارزش مثبت اخلاقی و معنوی نیز خواهد بود و کمال معنوی انسان را به همراه خواهد آورد.