تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف جلد 2
محمد رحمتی شهرضا

مسجد جمکران‏

آیات :
مراکز توحید
و أن المسجد لله فلا تدعوا مع الله أحدا(1999)؛ و اینکه مساجد از آن خداست، پس هیچ‏کس را با خدا نخوانید!
عبادت در مسجد
قل أمر ربی بالقسط و أقیموا وجوهکم عند کل مسجد و ادعوه مخلصین له الدین کما بدأکم تعودون(2000)؛ بگو: پروردگارم امر به عدالت کرده است؛ و توجه خویش را در هر مسجد (به هنگام عبادت) به سوی او کنید! و او را بخوانید، در حالی که دین (خود) را برای او خالص گردانید! (و بدانید) همان گونه که در آغاز شما را آفرید، (بار دیگر در رستاخیز) باز می‏گردید!
پیشگوئی و وعده الهی درباره حکومت امام زمان (علیه السلام)
و وعده الله الذین ءامنوا منکم و عملوا الصلحت لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم أمنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا و من کفر بعد ذلک فأولئک هم الفسقون(2001)؛ خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‏اند وعده می‏دهد که قطعا آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید؛ و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‏دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل می‏کند، آنچنان که تنها مرا می‏پرستند و چیزی را شریک من نخواهد ساخت. و کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.
پیروزی مطلق اسلام‏
هو الذی أرسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون(2002)؛ او کسی است که رسولش را هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‏ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند!
حکومت صالحین‏
و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر أن الارض یرثها عبادی الصلحون(2003)؛ در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: بندگان شایسته‏ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!
مسجد پایگاه تطهیر
تقم فیه أبدا لمسجد أسس علی التقوی من أول یوم أحق أن تقوم فیه فیه رجال یحبون أن یتطهروا و الله یحب المطهرین(2004)؛ هرگز در آن (مسجد به عبادت) نایست! آن مسجدی که در روز نخست بر پایه تقوا بنا شده، شایسته‏تر است که در آن (به عبادت) بایستی؛ در آن، مردانی هستند که دوست می‏دارند پاکیزه باشند؛ و خداوند پاکیزکان را دوست دارد!
سازندگی معنوی مسجد
و من أظلم ممن مسجد الله أن یذکر فیها اسمه و سعی فی خرابها أولئک ماکان لهم أن یدخلوها الا خائفین لهم فی الدنیا خزی و لهم فی الاخره عذاب عظیم(2005)؛ کیست ستمکارتر از آن کس که از بردن نام خدا در مساجد او جلوگیری کرد و سعی در ویرانی آنها نمود؟! شایسته نیست آنان، جز با ترس و وحشت، وارد این (کانونهای عبادت) شوند. بهره آنها در دنیا (فقط) رسوایی است و در سرای دیگر، عذاب عظیم (الهی)!
روایات :
فضیلت مسجد مقدس جمکران‏
و قل للناس لیرغبوا الی هذا الموضع و یعزروره و یصلوا هنا أربع رکعات فمن صلاها فکانما فی البیت العتیق(2006)؛ به مردم بگو به این مکان مقدس با میل و رغبت روی آورند و آن را عزیز و گرامی دارند و در آن چهار رکعت نماز بگذارند که به جای آورنده آن گویی دورن کعبه این نماز را به جا آورده است.
فضیلت مسجد
قال الامام الصادق (علیه السلام): علیکم باتیان المساجد فانها بیوت الله فی الارض، و من أتاها متطهرا طهره الله من ذنوبه و کتب من زواره، فأکثروا فیها من الصلاه و الدعاء(2007)؛ امام صادق (علیه السلام): به مساجد بروید که بی‏شک خانه خداوند است در زمین، و هرکس با طهارت بدان جا رود خداوند او را از گناهان پاک سازد و در زمره زائران خداوند ثبت شود، پس در مساجد زیاد نماز بگذارید و زیاد دعا کنید.
داستانها :
توسل در مسجد جمکران‏
حجه الاسلام و المسلمین آقای ابطحی فرمودند: در اواخر جنگ تحمیلی بین ایران و عراق، در حالی که مرتب آتش و بمب بر سر مردم می‏بارید و مردم بی‏پناه به اطراف و دهات رفته بودند و جمعی از مردم قم نیز به مسجد مقدس جمکران و اطراف آن پناه برده بودند، حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره) با جمعی از علما و نزدیکان جمکران نشرف شدند، تا با توسل و عرض ادب به ساحت مقدس حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) برای رفع گرفتاری مسلمانان مخصوصا ایران اسلامی دعا کنند. حقیر هم افتخار همراهی با ایشان نصیبم شد. معظم له عریضه‏ای را که برای آن حضرت نوشته بودند، به این جانب دادند که طبق دستور، گل بگیرم و با دعای مخصوص به خدمت حضرت حسین‏بن روح (قدس سره)، میان آب بیندازم. حقیر طبق دستور انجام دادم و عرض کردم: آقاجان! امام زمان! این نامه از طرف مرجه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی (رحمه الله) است و مردم در حالیکه اطراف آقا را گرفته بودند می‏گفتند: یا صاحب الزمان! حاجت آقا را امشب برآورده فرما و همه گریه می‏کردند و دعا می‏کردند. فردا صبح، شخص مؤمن و صالح و عالمی به منزل آمد و فرمود: من خوابی دیدم ولی مفهوم آن را ندانستم، تصمیم گرفتم پیش شما بیایم و جواب بگیرم. فرمود: در عالم رؤیا دیدم شخصی فرمود به آقا بگویید حضرت جواب شما را سه روز دیگر می‏دهند. من از خوشحالی گریه می‏کردم، زیرا همان‏طور که نامه و عریضه آن مرجع بزرگ به وسیله من بود، حضرت ولی عصر (علیه السلام) فرموده بودند پیش حقیر بیایند، تا من به آقا عرض کنم که جواب عریضه سه روز دیگر داده می‏شود. منتظر نتیجه بودیم، تا این که روز سوم از طرف عراق اعلان آتش بس یک طرفه شد و جنگ تخفیف پیدا کرد و سرانجام جنگ تمام شد(2008).
آماده شوید به جمکران برویم!
آقای سید حسن نصرالله، - دبیرکل حزب الله لبنان - می‏گفت: یک دفعه به همراه شورای حزب الله لبنان محضر مقام معظم رهبری بودیم. اوج سختی و تنگنای ما بود و خیلی به حزب الله سخت می‏گذشت. کنفرانس شرم الشیخ هم صورت گرفته بود، همه توطئه‏ها شده بود که حزب الله را نابود کنند. موقعی که ما رهبر معظم جهان اسلام دیدار داشتیم، ایشان به ما امید داد و فرمود: شما پیروز می‏شوید، این چیزها زیاد مهم نیست. سپس اضافه کردند: من در اداره امور کشور بعضی وقتها حل مسائل برایم دشوار می‏شود و دیگر هیچ راهی پیدا نمی‏شود، به دوستان و اعوان و انصار می‏گویم که آماده شوید به جمکران برویم. راه قم را پیش می‏گیریم و راهی مسجد جمکران می‏شویم، بعد از راز و نیاز با آقا، من احساس می‏کنم همانجا دستی از غیب مرا راهنمائی می‏کند و من در آنجا به تصمیمی می‏رسم و مشکل بدین صورت حل می‏شود و همان تصمیم را عملی می‏کنم(2009).
میعادگاه عاشقان‏
این‏جا فضای روح بخش جمکران است - این جا مکان مهدی صاحب زمان است
این‏جا امام عاشقان پا می‏گذارد - دستی ز احساس بر سر ما می‏گذارد
این‏جا امید شیعه آید گاه گاهی - این جا کند معشوق بر عاشق نگاهی
این‏جا فروغ محفل جان را ببینید! - این جا شکوه بزم جانان را ببینید
این‏جا بهشت آرزوها را ببینید! - این‏جا تجلی بخش دل‏ها را ببینید
این‏جا معطر گشته است از بوی مهدی - این‏جا بود چشم خلایق سوی مهدی
این‏جا شکوه مهدویت را ببینید! - این‏جا جمال مهدویت را ببینید!
این‏جا سراسر خاک پاکش روح افزاست - این‏جا مکان و منزل مهدی زهراست (محسن حافظی)
نکات :
طبق آمار مستندی که وجود دارد هشتاد درصد زوار مسجد مقدس جمکران جوانان سی‏سال کمترند؛ و این یعنی 80 درصد از نسل جوان به سراغ مهدی (علیه السلام) می‏آیند. بعضی‏ها که این کانون هدایت را نمی‏توانند تحمل کنند، برای جدا کردن نسل جوان از این کانون هدایت و تربیت، سم‏پاشی می‏کنند؛ از جمله سم‏پاشی‏هایی که می‏کنند این است که می‏گویند مسجد جمکران نتیجه خوابی است که یک نفر در هزار سال پیش دیده است و خواب که در اسلام حجت نیست.
این بی‏خبران غافل نمی‏دانند مسجد جمکران مربوط به خواب نیست، بلکه ماجرا این‏گونه است که در شب سه شنبه، هفدهم ماه مبارک رمضان سال 393 ه ق نصف شب در خانه حسن بن مثله جمکرانی را می‏زنند و او را از خواب بیدار می‏کنند و به او می‏گویند: اجب مولاک صاحب الزمان؛ صاحب الزمان از تو دعوت کرده است، برخیز و بیا!
می‏گوید از خانه بیرون آمدم، نصف شب بود که حرکت کردم، جمعی از افراد با شخصیت را دیدم که به دنبال من آمده‏اند، رفتم تا رسیدم به خدمت امام (علیه السلام)، فرمود: این زمین، زمین مقدسی است و مورد عنایت خداست، مسجدی به دستور من در اینجا بساز، یعنی مسجدی می‏شود که روزی کانون دلها می‏شود و از سراسر دنیا و به اینجا می‏آیند، مردم تربیت می‏شوند، بیدار می‏شوند، توبه می‏کنند، هدایت می‏شوند، مشکلات‏شان حل می‏شود و جوانان مثل پروانه می‏آیند اطراف این مسجد را می‏گیرند.
ای بی‏خبر! این خواب نیست، این بیداری است. در کتاب‏های معروف و معتبر این جریان نقل شده و بسیاری از علما و بزرگان به اینجا اهمیت داده‏اند؛ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (رحمه الله) مرد سختگیری بود، در احادیث نقاد بود و به آسانی حدیثی را نمی‏پذیرفت. آمدند خدمتشان و سؤال کردند ما برویم مسجد جمکران و این برنامه عبادتی که هست بجا بیاوریم و آیا قصد ورود شرعی جایز است؟ آیت الله العظمی بروجردی یک تأملی کردند سپس سربلند کرده و فرمودند: بله جایز است. وقتی یک مرجع آن چنانی پای مسجد جمکران را امضا می‏کند لابد یک حسابی در کار است(2010).
یکی از مراکزی که می‏تواند دوست پرور باشد همین مسجد جمکران است. هرجا به نام ابا صالح المهدی ارواحنا فداه است کسانی در آن تربیت می‏شوند که دوستدار اهل بیت‏اند(2011).
این اجتماعات و چراغانی‏ها پیام دارد و به دنیا پیام می‏دهد که ما شیعه‏ایم، ما در ولایت امیرالمؤمنین و اولاد طاهرین امیرالمؤمنین (علیهم السلام) و ولایت حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) ثابت قدمیم، ما به دینمان، در احکام دینمان، در شعائر مذهبی خودمان پای بندیم و هر جور و در هر شرایطی که باشد به آن وفادار هستیم.
این برنامه‏ها اعلان وجود و اعلان حیات است که ما وجود داریم و ما موضع داریم و ما دین خودمان را نگه می‏داریم، احکام خدا را حفظ می‏کنیم، امر به معروف و نهی از منکر می‏کنیم. نماز جماعت‏ها را با شکوه برپا می‏کنیم، با همدیگر برادری داریم، اخلاق اسلامی داریم.
پیام‏هایی که این برنامه‏ها دارند برای دنیا و خود ما خیلی بزرگ است. باید به این پیام‏ها برسیم و آگاه باشیم(2012).
می‏دانید چرا بعضی با مباحث مهدویت و مسجد مقدس جمکران و اینها مخالفند و سم‏پاشی می‏کنند؟ برای این که هر کسی به امام زمان (علیه السلام) علاقه پیدا بکند، در واقع یک روح ظلم ستیزی در وجودش زنده می‏شود و این مسجد، کانون افکار ظلم ستیزانه است و دنیای استعماری، باواسطه و بدون واسطه باید این کانون را کم رنگ کند تا افکار انقلابی ستیزانه بر ضد آن پیدا نشود.
حضرت مهدی (علیه السلام) کارش انقلاب جهانی است و مردم هم وقتی اینجا می‏آیند متوجه برنامه انقلاب جهانی حضرت مهدی (علیه السلام) می‏شوند. پیداست که در چنین شرایطی دشمنان نباید اینجا را تحمل کنند و باید آنچه می‏توانند سم‏پاشی کنند. ولی خوشبختانه این سم‏پاشی تأثیر نگذاشته و روز به روز علاقه این جمعیت بیشتر می‏شود(2013).