تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف جلد 2
محمد رحمتی شهرضا

روزه (2)

آیات :
روزه شکر نعمت خداست‏
شهر رمضان الذی أنزل فیه القرءان هدی للناس و بینت من الهدی و الفرقان فمن شهد منکم الشهر فلیصمه من کان مریضا أو علی سفر فعده من أیام أخر یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر و لتکموا العده و لتکبروا الله علی ما هداکم و لعلکم تشکرون(830)؛ (روزه، در چند روز معدود) ماه رمضان است؛ ماهی که قرآن، برای راهنمایی مردم، و نشانه‏های هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهای دیگری را به جای آن، روزه بگیرد! خداوند، راحتی شما را می‏خواهد، نه زحمت شما را! هدف این است که این روزها را تکمیل کنید؛ و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، بزرگ بشمرید؛ باشد که شکرگزاری کنید!
وجوب روزه‏
یأیها الذین ءامنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون(831)؛ ای افرادی که ایمان آورده‏اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‏گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.
خطاب مهربانانه برای تکلیف‏
یایها الذین ءامنوا کتب علیکم لصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون(832)؛ ای افرادی که ایمان آورده‏اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‏گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.
تقوا حاصل روزه‏
یایها الذین ءامنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون(833)؛ ای افرادی که ایمان آورده‏اید! روزه بر شما نوشته شده، همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.
سازندگی روزه‏
لا یؤاخذکم الله باللغو فی أیمنکم و لکن یؤاخذکم بما عقدتم الایمن فکفرته اطعام عشره مسکین من أوسط تطعمون أهلیکم أو کسوتهم أو تحریر رقبه فمن لم یجد فصیام ثلثه أیام ذلک کفره أیمنکم اذا حلفتم و احفظوا أیمنکم کذلک یبین الله لکم ءایته لعلکم تشکرون(834)؛ خداوند شما را بخاطر سوگندهای بیهوده (و خالی از اراده،) مؤاخذه نمی‏کند؛ ولی در برابر سوگندهایی که (از روی اراده) محکم کرده‏اید، مؤاخذه می‏نماید. کفاره این گونه قسمها، اطعام ده نفر مستمند، از غذاهای معمولی است که به خانواده خود می‏دهید؛ لباس پوشاندن بر ده نفر؛ و یا آزاد کردن یک برده؛ و کسی که هیچ کدام از اینها را نیابد، سه روز روزه می‏گیرد؛ این، کفاره سوگندهای خود را حفظ کنید (و نشکنید!) خداوند آیات خود را این چنین برای شما بیان می‏کند، شاید شکر او را بجا آورید!
احکام روزه‏
أیاما معدودت فمن کان منکم مریضا أو علی سفر فعده من أیام أخر و علی الذین یطیقونه فدیه طعام مسکین فمن تطوع خیرا فهود خیر له و أن تصوموا خیر لکم ان کنتم تعلمون(835)؛ چند روز معدودی را (باید روزه بدارید!) و هرکس از شما بیمار یا مسافر باشد تعدادی از روزهای دیگر را (روزه بدارد) و بر کسانی که روزه برای آنها طاقت‏فرساست؛ (همچون بیماران مزمن، و پیرمردان و پیرزنان،) لازم است کفاره بدهند: مسکینی را اطعام کنند؛ و کسی که کار خیری انجام دهد، برای او بهتر است؛ و روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید!
موجبات سقوط روزه‏
شهر رمضان الذی أنزل فیه القرءان هدی للناس و بینت من الهدی و الفرقان فمنم شهد منکم الشهر فلیصمه و من کان مریضا أو علی سفر فعده من أیام أخر یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر و لتکملوا العده و لتکبروا الله علی علی ما هدات‏م و لعلکم تشکرون(836)؛ (روزه، در چند روز معدود) ماه رمضان است؛ ماهی که قرآن برای راهنمایی مردم، و نشانه‏های هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن‏کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهای دیگری را به جای آن، روزه بگیرد! خداوند، راحتی شما را می‏خواهد، نه زحمت شما را! هدف این است که این روزها را تکمیل کنید؛ و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، بزرگ بشمرید؛ باشد که شکرگزاری کنید!
روایات :
زکات بدن‏
لکل شی‏ء زکاه و زکاه الابدان الصیام(837)؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم): هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدن‏ها روزه است.
سلامتی همراه روزه‏
عن النبی (صلی الله علیه و آله و سلم): أنه صوموا تصحوا(838)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): روزه بگیرید، تا سالم بمانید.
خواب روزه‏دار
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): الصائم فی عباده و ان کان علی فراشه مالم یغتب مسلما(839)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): روزه‏دار اگر هم خواب باشد، تا زمانی که غیبت مسلمانی را نکند، در حال عبادت خداست‏
درود فرشتگان بر روزه‏دار
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): ما من صائم یحضر قوما یطعمون الا سبحت له أعضاوه و کانت صلاه الملائکه علیه و کانت صلاتهم استغفارا(840)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): هیچ روزه‏داری نیست که بر عده‏ای در حال غذا خوردن وارد شود، مگر این که اندام‏هایش تسبیح گویند و فرشتگان بر او درود فرستد و درود فرشتگان آمرزش خواهی است.
سپر آتش جهنم‏
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): الصوم جنه من النار(841)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): روزه، سپری در برابر آتش است.
پاداش روزه‏
عن أبی عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم): قال ان الله تبارک و تعالی یقول الصوم لی و أنا علیه(842)؛ امام صادق (علیه السلام): خداوند تبارک و تعالی می‏فرماید: روزه برای من است و خودم پاداش آن را می‏دهم.
دعای روزه‏دار
قال الصادق (علیه السلام): نوم الصائم عباده صمته تسبیح و عمله متقبل و دعاوه مستجاب(843)؛ امام صادق (علیه السلام): روزه‏دار خوابش عبادت و سکوتش تسبیح و عملش پذیرفته و دعایش مستجاب است.
شادی روزه‏دار
عن أبی عبدالله (علیه السلام) أنه قال: للصائم فرحتان فرحه عند افطار و فرحه عند لقاء ربه(844)؛ امام صادق (علیه السلام): روزه‏دار، دو شادی دارد: یک شادی هنگام افطارش و شادی دیگر هنگام لقای پروردگارش.
کمک روزه‏دار به نیازمندان‏
عن حمزه بن محمد قال کتبت الی أبی محمد (علیه السلام): لم فرض الله الصوم فورد الجواب لیجد الغنی مضض الجوع فیحن علی الفقیر(845)؛ امام باقر (علیه السلام) در مورد علت واجب شدن روزه فرمود: توانگر، درد گرسنگی را بچشد و در نتیجه به نیازمند کمک کند.
روزه اندام بدن‏
رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) یقول الله عزوجل: من لم تصم جوارحه عن محارمی فلا حاجه لی فی أن یدع طعامه و شرابه من أجلی(846)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد سخن خداوند عزوجل می‏فرماید: کسی که جوارح و اندام‏هایشان از حرام‏های من روزه ندارد، مرا چه حاجت که به خاطر من از خوردن و آشامیدن خودداری ورزد.
روزه زبان و گوش و چشم‏
عن فاطمه (علیهم السلام) بنت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): أنها قالت ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه(847)؛ فاطمه زهرا (علیهم السلام): اگر روزه‏دار زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را نگه ندارد، رذوزه به چه کارش می‏آید؟
سفارش امام صادق (علیه السلام) در مورد روزه‏
قال أبو عبدالله (علیه السلام): اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک و عدد أشیاء غیر هذا و قال لا یکون یوم صومک کیوم فطرک(848)؛ امام صادق (علیه السلام): هرگاه روزه گرفتی باید گوش و چشم و مو و پوست تو نیز روزه داشته باشند. آن حضرت اعضای دیگری را نیز نام برد و فرمود: روزی که روزه گرفته‏ای با روزی که روزه نگرفته‏ای یکسان نباشد.
داستانها :
غذا و شراب بهشتی‏
سوید بن غفله گفت: روزی وارد قصر حکومت علی بن ابیطالب (علیه السلام) شده و به محضرش شرفیاب شدم و دیدم که بر سر سفره غذا نشسته ولی فقط ظرفی ماست بسیار ترش که بوی ترشی آن به مشام می‏رسید و مقداری نان خشک که پوستهای جو در آن آشکار است در آن می‏باشد، و آن حضرت نان را با زانوی خود تکه می‏کند و درون ماست می‏گذارد و بعد میل می‏کند! حضرت مرا که دید فرمود: نزدیک بیا و از غذای ما بخور! گفتم: من روزه هستم. فرمود، از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که فرمود: کسی که روزه باشد و غذائی ببیند و میل به آن پیدا کند اما به خاطر روزه‏دار بودن از آن نخورد: خداوند از غذا و شراب بهشت به او می‏خوراند. من به کنیز آن حضرت که در همان نزدیکی ایستاده بود رو کرده و گفتم: وای بر تو ای فضه! آیا از خدا نمی‏ترسید! چرا برای این پیرمرد غذای مناسبی فراهم نمی‏کنید تا او مجبور شود چنین غذائی بخورد؟ فضه گفت: او چنین اجازه‏ای به ما نمی‏دهد. در این وقت حضرت به من فرمود: به فضه چه گفتی؟ من آنچه به او گفته بودم عرض کردم. حضرت فرمود: پدر و مادرم فدای آن کسی(849) که غذائی برایش فراهم نکردند و هیچگاه سه روز پشت سر هم نان گندم نخورد تا از دنیا رفت(850)!
نجات با روزه‏
عالمی فرموده که با قافله‏ای همراه بودم، گرفتار جماعتی دزد شده و غارت گردیدیم. لکن رئیس آن دزدان را وقت خوردن غذا، روزه یافتم.
گفتم دزدی می‏کنی، روزه هم می‏گیری؟ این دیگر رسم کجاست؟ گفت: یک کوره راه صلح بین خود و خدا باقی می‏گذارم. مدت‏ها گذشت تا این که او را در مکه در حال طواف دیدم مرا شناخت و گفت همان روزه مرا نجات داد(851).
روزه و گناه‏
انس گوید: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مردم را به روزه یک روزه امر کرد و فرمود: هیچ‏کس افطار نکند تا به او اجازه دهم. مردم روزه گرفتند تا شب شد شخصی می‏آمد و می‏گفت: ای رسول خدا روزه دارم، اجازه افطار بده افطار کنم و پیامبر به او اجازه می‏داد و همچنان می‏آمدند و اجازه می‏گرفتند تا مردی آمد و عرض کرد: از خانواده‏ام دو دختر جوان روزه دارند و شرم دارند که خدمت شما بیایند، به آنها اجازه بده افطار کنند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: آنها روزه ندارند و چگونه روزه‏دار است کسی که امروز گوشت‏های مردم را خورده است؟ برو و به آن دو دستور بده اگر روزه‏اند قی کنند. مرد برگشت و به آنها خبر داد و از آنها خواست قی کنند. پس هر کدام لخته خونی قی کردند. مرد به محضر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برگشت و جریان را به او خبر داد. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: سوگند به خدایی که جان محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) در دست قدرت اوست اگر لخته‏های خون در شکم آنها باقی می‏ماند آتش (دوزخ) آنها را می‏خورد(852).
اشعار :
ثواب روزه‏
ثواب روزه و حج قبول آن کس برد - که خاک میکده عشق را زیارت کرد. (حافظ)
معرفت همراه روزه‏
اندرون از طعام خالی دار - تا در او نور معرفت بینی (سعدی)
فضیلت شب قدر
عارفان را ز روزه در شب قدر - شود از فیض نور چهره چو بدر (اوحدی مراغه‏ای)
نکات :
تقوی و خداترسی، در ظاهر و باطن، مهم‏ترین اثر روزه است.
روزه، یگانه عبادت مخفی است، نماز، حج، جهاد، زکات و خمس را مردم می‏بینند، اما روزه دیدنی نیست.
روزه، اراده انسان را تقویت می‏کند. کسی که یک ماه نان و آب و همسر خود را کنار گذاشت، می‏تواند نسبت به مال و ناموس دیگران خود را کنترل کند.
روزه، باعث تقویت عاطفه است.
کسی که یک ماه مزه گرسنگی را چشید، درد آشنا می‏شود و رنج گرسنگان را احساس و درک می‏کند.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: روزه، نصف صبر است. (تفسیر المنار)
روزه مردمان عادی، همان خودداری از نان و آب و همسر است، اما در روزه خواص علاوه بر اجتناب از گناهان، خالی بودن دل از غیر خداست. (تفسیر روح البیان.)
روزه، انسان را شبیه فرشتگان می‏کند، فرشتگانی که از خوردن و آشامیدن و شهوت دورند. (صاحب جواهر، نقل از آیه الله جوادی حفظه الله)
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هرکس ماه رمضان را برای خدا روزه بدارد، تمام گناهانش بخشیده می‏شود. (تفسیر مراغی، ج 2، ص 69.) چنان که در حدیث قدسی نیز آمده است که خداوند می‏فرماید: الصوم لی و انا اجزی به؛ روزه برای من است و من آن را پاداش می‏دهم.
اهمیت روزه به قدری است که در روایات پاداش بسیاری از عبادات را همچنون پاداش روزه دانسته‏اند. (کافی، ج 2، ص 100.)
هر چند که روزه بر امت‏های پیشین نیز واجب بوده، ولی روزه ماه رمضان، مخصوص انبیا بوده است و در امت اسلامی، روزه رمضان بر همه واجب شده است.
از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که فرمود: برای هر چیز زکاتی است زکات بدنها، روزه است. (بحار الانوار، ج 69، ص 380)
در روایت می‏خوانیم: روزه‏دار می‏بایست از دروغ، گناه، مجادله، حسادت، غیبت، مخالفت با حق، فحش و سرزنش و خشم، طعنه و ظلم و مردم آزاری، غفلت، معاشرت با فاسدان، سخن‏چینی و حرام خواری، دوری کند و نسبت به نماز، صبر و صداقت و یاد قیامت توجه خاص داشته باشد.