تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف جلد 2
محمد رحمتی شهرضا

خوردن‏

آیات :
توجه به آنچه می‏خوریم که آتش نباشد
ان الذین یأکلون أمول الیتمی ظلما انما یأکلون فی بطونهم نارا و سیصلون سعیرا(673)؛ کسانی که اموال یتیمان را به ظلم و ستم می‏خورند، (در حقیقت،) تنها آتش می‏خورند؛ و بزودی در شعله‏های آتش (دوزخ) می‏سوزند.
خوردنی‏های حرام‏
انما حرم علیکم المیته و الدم و لحم الخنزیر و ما أهل به لغیر الله فمن اضطر غیر باغ و لا عاد فلا اثم علیه ان الله غفور رحیم(674)؛ خداوند، تنها (گوشت) مردار، خون، گوشت خوک و آنچه را نام غیر خدا به هنگام ذبح بر آن گفته شود، حرام کرده است. (ولی) آن کس که مجبور شود، در صورتی که ستمگر و متجاوز نباشد، گناهی بر او نیست؛ (و می‏تواند برای حفظ جان خود، در موقع ضرورت، از آن بخورد؛) خداوند بخشنده و مهربان است.
اصل حلیت در خوردنی‏ها
فکلوا مما رزقکم الله حللا طیبا و اشکروا نعمت الله ان کنتم ایاه تعبدون(675)؛ پس، از آنچه خدا روزیتان کرده است، حلال و پاکیزه بخورید؛ و شکر نعمت خدا را بجا آورید اگر او را می‏پرستید!
استفاده از غذای خوب - حق بنده مؤمن‏
قل من حرم زینه الله التی أخرج لعباده و الطیب من الرزق قل هی للذین ءامنوا فی الحیوه الدنیا خالصه یوم القیمه کذلک نفصل الایت لقوم یعلمون(676)؛ بگو: چه کسی زینتهای الهی را که برای بندگان خود آفریده، و روزیهای پاکیزه را حرام کرده است؟! بگو: اینها در زندگی دنیا، برای کسانی است که ایمان آورده‏اند؛ (اگر چه دیگران نیز با آنها مشارکت دارند؛ ولی) در قیامت، خالص (برای مؤمنان) خواهد بود. این گونه آیات (خود) را برای کسانی که آگاهند، شرح می‏دهیم!
در کنار خوردن باید اطعام هم باشد
لیشهدوا منفع لهم و یذکروا اسم الله فی أیام معلومت علی ما رزقهم من بهیمه الانعم فکلوا منها و أطعموا البائس الفقیر(677)؛ تا شاهد منافع گوناگون خویش (در این برنامه حیاتبخش) باشند؛ و در ایام معینی نام خدا را، بر چهارپایانی که به آنان داده است، (به هنگام قربانی کردن) ببرند؛ پس از گوشت آنها بخورید؛ و بینوای فقیر را نیز اطعام نمایید!
نخوردنی‏ها
حرمت علیکم المیته و الدم و لحم الخنزیر و ما أهل لغیر الله به و المنخنقه و الموقوذه و المتردیه و النطیحه و ما أکل السبع الا ما ذکیتم و ما ذبح علی النصب و أن تستقسموا بالازلم ذلکم فسق الیوم یئس الذین کفروا الاسلم دینا فمن اضطر فی مخمصه غیر متجانف لاثم فان الله غفور رحیم (678)؛ گوشت مردار، و خون، و گوشت خوک و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند، و حیوانات خفه شده، و به زجر کشته شده، و آنها که بر اثر پرت شدن از بلندی بمیرند، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگری مرده باشند، و باقیمانده صید حیوان درنده - مگر آنکه (بموقع با آن حیوان برسید، و) آن را سر ببرید - و حیواناتی که روی بتها (یا در برابر آنها) ذبح می‏شوند، (همه) بر شما حرام شده است؛ و (همچنین) قسمت کردن گوشت حیوان به وسیله چوبه‏های تیر مخصوص بخت آزمایی؛ تمام این اعمال، فسق و گناه است - امروز، کافران از (زوال) آیین شما مأیوس شدند؛ بنابراین، از آنها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم - اما آنها که در حال گرسنگی، دستشان به غذای دیگری نرسد، و متمایل به گناه نباشند، (مانعی ندارد که از گوشتهای ممنوع بخورند؛) خداوند، آمرزنده و مهربان است.
محدود بودن خوردنی‏های حرام در اسلام‏
و قالوا هذه أنعم و حرث حجر لا یطعما الا من نشاء بزعمهم و أنعم حرمت ظهورها و أنعم لا یذکرون اسم الله علیها افتراء علیه سیجزیهم بما کانوا یفترون(679)؛ و گفتند: این قسمت از چهار پایان و زراعت (که مخصوص بتهاست، برای همه) ممنوع است؛ و جز کسانی که ما بخواهیم - به گمان آنها - نباید از آن بخورند! و (اینها) چهارپایانی است که سوار شدن بر آنها (بر ما) حرام شده است! و (نیز) چهارپایانی (بود) که (هنگام ذبح،) نا خدا را بر آن نمی‏بردند، و به خدا دروغ می‏بستند؛ (و می‏گفتند: این احکام از ناحیه اوست.) بزودی (خدا کیفر افتراهای آنها را می‏دهد!
روایات :
سلامتی در اندازه خوردن‏
من قل طعمه صح بطنه و صفا قلبه، من کثر طعمه سقم بطنه و قسا قلبه (680)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): آن که غذا کم خورد، معده‏اش سالم می‏ماند و صفای دل می‏یابد. و هر که پرخور باشد معده‏اش بیمار و قلبش سخت شود.
نکوهش پرخوری‏
ایاکم و فضول المطعم فانه یسم القلب بالقسوه و یبطی بالجوارح عن الطاعه و یصم الهمم عن سماع المواعظه(681)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): از پرخوری بپرهیزید که دل را سخت می‏کند، و اعضای بدن را در اطاعت خدا تنبل می‏سازد، و همت‏ها را از شنیدن پند و اندرز کر می‏کند.
زمان خوردن و نخوردن‏
قال (صلی الله علیه و آله و سلم): کل أنت تشتهی و أمسک و أنت تشتهی(682)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): وقتی اشتها داری غذا بخور و هنوز اشتها داری دست از خوردن بردار.
کم خوری در شب‏
من أراد أن یکون صالحا خفیف الجسم و اللحم فلیقلل من عشائه باللیل(683)؛ امام رضا (علیه السلام): هر که می‏خواهد تندرست و دارای بدنی لاغر و چابک باشد از شام شبش کم کند.
همراهی با خانواده در خوردن غذا
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): المؤمن یأکل بشهوه أهله و المنافق یأکل أهله بشهوته(684)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): مؤمن، به میل خانواده خود غذا می‏خورد و منافق، خانواده‏اش به میل او می‏خورند.
ذکر نام خدا در غذا خوردن‏
قال ؤمیر المؤمنین (علیه السلام): من ذکر اسم الله عزوجل عند طعام أو شراب فی أؤله و حمد الله فی آخره لم یسأل عن نعیم ذلک الطعام ابدا(685)؛ امام علی (علیه السلام): هر که در هنگام شروع خوردن غذا یا نوشیدنی، نام خدا را به زبان آورد و در پایان، خدا را حمد و سپاس گوید، هرگز درباره نعمت آن خوراک از او سؤال نخواهد شد.
اهمیت خوردن نمک‏
قال أمیر المؤمنین (علیه السلام): ابدءوا بالملح فی أول طعامکم فلو یعلم الناس فی الملح لاختاروه علی الدریاق المجرب(686)؛ امام علی (علیه السلام): غذایتان را با خوردن نمک آغاز کنید؛ چه، اگر مردم می‏دانستند که نمک چه فایده‏ای دارد آن را بر پادزهر مجرب ترجیح می‏دادند.
غذای گرم‏
قال أمیر المؤمنین (علیه السلام): أقروا الحار حتی یبرد فان رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) قرب الیه طعام حار فقال أقروه حتی یبرد ما کان الله عزوجل لیطعمنا النار و البرکه فی البارد(687)؛ امام علی (علیه السلام): غذای داغ را سرد کنید؛ زیرا غذای داغی در برابر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نهاده شد، آن حضرت فرمود: بگذارید تا سر شود. خداوند به ما آتش نمی‏خوراند و برکت در غذای سرد است.
آداب غذا خوردن‏
قال الحسن بن علی (علیه السلام): فی المائده اثنتا عشره خصله یجب علی کل مسلم أن یعرفها أربع منها فرض و أربع سنه و أربع تأدیب فاما الفرض فالمعروفه و الرضا و التسمیه و الشکر و أما السنه فالوضوء قبل الطعام و الجلوس علی الجانب الأیسر و الأکل بثلاث أصابع و لعق الاصابع و أما التادیب فالاکل ممایلیک و تصغیر القمه و تجوید المصغ و قله النظر فی وجوه الناس(688)؛ امام حسن (علیه السلام): آداب سفر دوازده‏تاست که هر مسلمانی باید آنها را بداند: چهارتای آنها واجب است، چهار تا سنت (مستحب) و چهار تا از باب رعایت ادب می‏باشد. اما آن چهار که سنت است: دست شستن پیش از غذا خوردن، نشستن بر طرف چپ (بدن)، خوردن با سه انگشت و لیسیدن انگشت‏ها. و اما آن چهار که از باب رعایت ادب می‏باشد: خوردن از آنچه در جلوی توست، کوچک گرفتن لقمه، خوب جویدن غذا و کم‏تر نگاه کردن به صورت مردم.
رعایت نظافت در غذا خوردن‏
عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: من غسل یده الطعام و بعده [بورک له فی اوله و آخره‏] و عاش فی سعه و عوفی من بلوی فی جسده(689)؛ امام صادق (علیه السلام): هر که قبل از غذا دست‏هایش را بشوید، در اول و آخر آن غذا به او برکت داده شود و تا زنده است در رفاه به سر می‏برد و از بیماری جسمی در امام می‏ماند.
اهمیت نشستن کنار سفره‏
أطیلوا الجلوس عند الموائد فأنها أوقات لا تحسب من أعمارکم(690)؛ الاختصاص: روایت شده: نشستن بر سر سفره را طولانی کنید؛ که این اوقات از عمر شما به حساب نمی‏آید.
داستانها :
اثر غذا در اندیشه‏
در جلسه خصوصی که در محضر آیت الله کوهستانی (رحمه الله) افتخار حضور داشتم و درباره اثر غذا در روح و معنویت انسان سخن به میان آمد، فرمودند: در مقطعی احساس کردم در تخیل و اندیشه‏ام چیزهایی راه یافته، در جست و جوی ریشه آن برآمدم و متوجه شدم که در یک وعده غذا دقت و ممارست همیشگی را انجام نداده‏ام(691).
گرسنگی!
عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال انما بنی الجسد علی الخبز(692)؛ حضرت صادق (علیه السلام): بدن آدمی بر غذا پایه‏ریزی شده است.
همه قوای عقلی و معنوی و تمام تمایلات غریزی که در نهاد آدمی وجود دارند، از غذا کسب نیرو می‏کنند و زمانی به جنبش و حرکت می‏آیند و فعالیت‏های طبیعی خود را آغاز می‏کنند که احتیاج به غذا بر طرف گشته و شکم سیر شده باشد.
انسان گرسنه به مسائل عقلی و علمی فکر نمی‏کند. به زیبایی و جمال توجه ندارد. از جاه و مقام سخن نمی‏گوید. عشق و شهوت در مزاجش بی‏فروغ می‏شود و انتقام جویی و غضبش به خمودی می‏گراید. انسان گرسنه سرمایه‏های معنوی و مذهبی را از یاد می‏برد. عدل و انصاف، رحمت و رأفت، دوستی و رفاقت و سایر عواطف انسانی را به دست فراموشی می‏سپارد و خلاصه در نظر انسان گرسنه چیزی به زیبای و محبوبیت غذا نیست. تنها آرزویش به دست آوردن خوراک است و جز به سیر کردن شکم خود به چیزی فکر نمی‏کند.
در نظر مردی که از گرسنگی نزدیک به هلاکت است، یک ظرف طعام ممکن است به همان اندازه زیبا باشد که یک زن زیبا در نظر یک جوان! اگر همین جوان هم دچار گرسنگی شود، زیباترین پریان در نظرش زیبا نخواهد بود و شاید در نظر او چنین پری پیکری برای خوردن مناسب‏تر باشد.
در قرن سوم هجری، مردی به نام علی بن محمد که بعداً به صاحب الزنج معروف شد، در بصره قیام کرد و سیاه پوستان را که در آن موقع در بصره زیاد بودند، گرد خود جمع نمود و به عنوان آزاد ساختن نژاد سیاه، علم طغیان برافراشت. آتش فتنه و فساد روشن کرد و شهر بصره را در آشفتگی و هرج و مرج فرو برد. آن فتنه وحشت‏زا و خونین، در حدود پانزده سال به طول انجامید و در خلال این مدت ناامنی و وحشت سراسر آن منطقه را فرا گرفته بود. ده‏ها هزار نفر از صغیر و کبیر کشته شدند. اموال و اعراض بسیاری از مردم بر باد رفت. کشاورزی تعطیل شد و رفته رفته خواربار نایاب گردید. کار گرسنگی به جایی کشید که مردم از گوشت سگ‏ها و گربه‏ها تغذیه می‏کردند و اگر یک نفر می‏مرد، گوشت او را بین خود تقسیم می‏نمودند.
سربازان صاحب الزنج نیز از فشار قحطی و گرسنگی مصون نماندند و در جبهه جنگ با لشکر خلیفه وقت، از گوشت سربازان کشته سد جوع می‏کردند(693).
نقل شده است که در ایام سختی و قحطی بصره، زنی را دیدند که سر بریده انسانی را در دست گرفته و گریه می‏کند. از وی سبب گریه‏اش را پرسیدند. او جواب داد مردم گرد خواهر محتضرم جمع شدند تا بمیرد و گوشتش را بخورند. هنوز خواهرم نمرده بود که او را قطعه قطعه کردند و گوشتش را تقسیم نمودند و از آن گوشت به من سهمی ندادند. فقط سربریده خواهرم را به من دادند و در این تقسیم نسبت به من ستم نمودند(694).
بلای عظیم گرسنگی آن چنان آدمی را از خود بی‏خود می‏کند و عواطف انسانی را نابود می‏سازد که وقتی زن زنده‏ای را در مقابل دیده خواهرش قطعه قطعه می‏کنند، از کشتن وی اظهار ناراحتی و شکایت نمی‏نماید، بلکه از این جهت شکایت دارد و اشک می‏ریزد که از گوشت بدن خواهرش بی‏نصیب مانده و به وی سهمی نداده‏اند.
مهم‏تر از عواطف خواهری، مهر و محبت سوزان مادری است که آن نیز در شدت قحطی و گرسنگی برباد می‏رود(695).
خوردن مال حرام و غضب خدا
قومی از بنی‏اسرائیل گرفتار قحطی شد، هر چه دعا می‏کردند مستجاب نمی‏شد، تا اینکه خداوند به پیامبر آنها وحی فرستاد که به این مردم بگو که شما با بدنهای نجس به سوی من می‏آئید و دست‏هائی را که به خون دیگران (و برداشتن حق الناس) آلوده است، به طرف من بلند می‏کنید و شکم‏هایتان از حرام پر شده است و به همین جهت من نسبت به شما خشمگین هستم(696).
لطیفه‏
استاد قرائتی فرمودند: عده‏ای خانم به دعوت حاجیه خانم مهمان و مشغول غذا خوردن بودند، تا وارد منزل شدم، خانم‏ها گفتند: حاج آقا برای ما هم حدیثی بخوانید! گفتم: حدیث داریم که قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشید!
سیره امام (علیه السلام)
حمیری از پدرش، و او از معمر بن خلاد روایت می‏کند: هنگامی که حضرت رضا (علیه السلام) می‏خواست غذا بخورد، دستور می‏فرمود: سینی بزرگی را می‏آوردند و نزدیک سفره‏اش می‏نهادند، آن حضرت دست می‏برد، از هر کدام از بهترین غذائی که در سفره بود، مقداری بر می‏داشت و در سینی بزرگ می‏گذاشت، سپس دستور می‏داد، آن غذا را برای مستمندان ببرند، در این هنگام این آیه را تلاوت می‏فرمود: فلا اقتحم العقبه و ما ادراک ما العقبه فک رقبه او اطعام فی یوم ذی مسغبه یتیما ذا مقربه او مسکینا ذا متربه(697)
طعام و اطعام‏
علامه مجلسی (رحمه الله) از بعضی از کتب معتبره نقل کرده که روایت کرده از مردی که نام او نجیح بوده که گفت دیدم جناب امام حسن (علیه السلام) را که طعام میل می‏فرمود و سگی در پیش روی او بود و هر زمانی که آن جناب لقمه‏ای برای خود بر می‏داشت، مثل آنرا نیز برای آن سگ می‏افکند. من گفتم یابن رسول الله! آیا اذن میدهی که این سگ را نزد طعام شما دور کنم؟ حضرت فرمود: بگذار باشد چه من از خداوند عزوجل حیا می‏کنم که صاحب روحی در روی من نظر کند و من چیز بخورم و به او نخورانم(698).
اشعار :
کم‏خور تا معرفت یابی!
اندرون از طعام خالی دار - تا در او نور معرفت بینی
پرخوری مانع کسب حکمت‏
تهی از حکمتی به علت آن - که پری از طعام تا بینی (سعدی)
زیرکی همراه کم‏خوری‏
بیش خوردن قوی کند گردن - لیک زیرک شوی ز کم خوردن (سنایی)
بیماری همراه پرخوری‏
کم خور و بسیاری راحت نگر - بیش خور و رنج جراحت نگر (نظامی)
نکات :
بر زبان آوردن بسم الله در شروع هر کاری سفارش شده است در خوردن و خوابیدن و نوشتن، سوار شدن بر مرکب و مسافرت و بسیاری کارهای دیگر. حتی اگر حیوانی بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و این رمز آن است که خوراک انسان‏های هدف‏دار و موحد نیز باید جهت الهی داشته باشد.
خوردن باید با تأمل و دقت باشد، نه غافلانه.
اسلام خوردن چیزی را اجازه می‏دهد که طیب باشد و هم حلال. چیزهایی مثل شراب و گوشت خوک ممنوع است، چون ذاتا خبیث و ناپاک است. و چیزهایی که با پول غصبی خریداری شود، گرچه خودش طیب باشد، ممنوع است چون حرام است.
خوردن برای خوردن نیست، برای انجام وظایف است. فکلوا ... و اشکروا...
غذا خوردن باید هدفدار باشد، نه بر اساس هوس. کلوا - و اعملوا
در قرآن هر کجا فرمان خوردن آمده، در کنارش مسئولیتی آمده است: کلوا... و اشکروا (بقره، 168) فکلوا... أطعموا (حج، 28) کلوا... و اعملوا صالحا (مؤمنون، 51) کلوا... لا تسرفوا (اعراف، 31)
اسراف در غذا و پرخوری، منشأ بسیاری از بیماری‏های جسمی و روحی و مایه سنگدلی و محروم شدن از چشیدن مزه عبارت است. چنان که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: المعده بیت کل داء معده، کانون هر بیماری است. پزشکی مسیحی پس از شنیدن این آیه و حدیث گفت: تمام علم طب، در این آیه و این سخن پیامبر شما نهفته است. (تفسیر مجمع البیان)
اسلام مکتب عدل است، نه مثل غربی‏ها افراط در مصرف گوشت را توصیه می‏کند، و نه مثل بودایی‏ها آن را حرام می‏داند، و نه مثل چینی‏ها خوردن گوشت هر حیوانی را به هر شکلی جایز می‏داند. در اسلام برای مصرف گوشت، شرایط و حدودی است، از جمله: الف: گوشت حیوانات گوشتخوار را نخورید و دارای آلودگی‏های مختلف میکروبی و انگلی و ... هستند.
ب: گوشت درندگان را نخورید، روح قساوت و درندگی در شما پیدا می‏شود.
ج: گوشت حیواناتی که موجب تنفر عمومی است، مصرف نکنید.
د: گوشت حیوانی که هنگام ذبح، نام مبارک خدا بر آن گفته نشده، نخورید.
ه: گوشت مردار را نخورید. چون هنگام مرگ حیوان، خون پیش از هر چیز دیگر فاسد شده و ایجاد نوعی مسمومیت می‏کند، از این رو حیواناتی که خفه شده، شاخ خورده، پرت شده، کتک خورده و دریده شده که جان دادنشان همراه با بیرون آمدن کامل خون نیست، در اسلام خوردن آنان حرام است. (تفسیر نمونه، ج 4، ص 295.)
امام صادق (علیه السلام) درباره گوشت مردار فرمود، کسی به آن نزدیک نشد مگر آنکه ضعف و الاغری و سستی و قطع نسل و سکته و مرگ ناگهانی او را گرفت.
خوانخواری رسم جاهلیت بود. این کار، سبب قساوت قلب و بی‏رحمی می‏شود، تا حدی که در خطر کشتن فرزند یا پدر و مادر را به همراه دارد. خوانخوار، رفیق و دوست نمی‏شناسد. (تفسیر المیزان) لذا خوردن خون حرام است، اما تزریق آن اشکالی ندارد.