تربیت
Tarbiat.Org

حکایات منبر « داستان‏های شیرین و حکایات خواندنی در محضر استاد سخن، زبان گویای اسلام مرحوم فلسفی رحمة الله علیه »
محمد رحمتی شهرضا

رفع سوء تفاهم!

احترام به مردم در تمام مواقع از برنامه‏های قطعی زندگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بود. بدون مبالغه می‏توان گفت این خوی پسندیده از بزرگترین عوامل پیشرفت و موفقیت آن حضرت است.
کان یکرم من یدخل علیه حتی ربما بسط ثوبه و یؤثر الداخل بالوسادة التی تحته؛(287)
هر کس بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وارد می‏شد، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به او احترام می‏نمود. چه بسا عبای خود را به جای فرش زیر پای او می‏گسترانید و بالشی که تکیه‏گاه خودش بود به او می‏داد!
دخل علی النبی صلی الله علیه و آله و سلم رجل المسجد و هو جالس وحده فتزحزح له و قال انّ من حقّ المسلم علی المسلم اذا أراد الجلوس أن یتزحزح له؛(288)
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تنها در مسجد نشسته بود. مردی وارد شد و به طرف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمد.
حضرت از جا حرکت کرد و به احترام او قدری عقب رفت. عرض کرد: که جا وسیع است، چرا قدمی به عقب رفتید؟ حضرت فرمودند: از حقوق مسلمان برای واردین، حریم گرفتن و قدمی به عقب رفتن است.(289)
و کان اذا لقیه واحد من أصحابه قام معه فلم ینصرف حتی یکون الرجال ینصرف عنه و اذا لقیه أحد من أصحابه فتناول یده ناولها ایّاه فلم ینزع عنه حتی یکون الرجل هو الذی ینزع عنه؛(290)
وقتی یکی از اصحاب به دیدن آن حضرت می‏آمد، به احترام او آن قدر می‏نشست تا خود آن مرد از مجلس خارج شود و چون کسی به ملاقات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‏آمد و می‏خواست مصافحه کند، به او دست می‏داد و دست خود را نمی‏کشید تا وقتی آن مرد دست خود را بکشد.
کان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم یقسم لحظاته بین أصحابه فینظر الی ذا و ینظر الی ذا بالسویّة؛(291)
برای حفظ احترام تمام مردم، رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مجالس عمومی نگاه‏های مودت‏آمیز خود را بالسویه متوجه کلیه حضار می‏فرمود.
أنّ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم لا یدع أحدا یمشی معه اذا کان راکبا حتی یحمله فان أبی قال تقدم أمامی و أدرکنی فی المکان الذی ترید؛(292)
اگر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سوار بود اجازه نمی‏داد کسی پیاده در رکابش راه برود، او را به ترک خود سوار می‏کرد و اگر از سوار شدن ابا می‏نمود به او می‏فرمود شما جلو برو و در فلان مکان مرا ملاقات کن.
گاهی در مواقع مخصوصی اتفاق می‏افتاد که رفتار صحیح و مصلحت‏آمیز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، عکس‏العمل نامطلوبی در قلوب بعضی از مردم ایجاد می‏کرد و کسانی آن کار را اهانت و تحقیر عملی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به خود تعبیر می‏کردند، پیشوای گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فورا با توضیح قضیه، آن تیرگی را برطرف می‏فرمود و احترام خود را نسبت به شخصیت آنان آشکار می‏کرد.(293)