تربیت
Tarbiat.Org

حکایات منبر « داستان‏های شیرین و حکایات خواندنی در محضر استاد سخن، زبان گویای اسلام مرحوم فلسفی رحمة الله علیه »
محمد رحمتی شهرضا

ورزش در سیره ائمه علیهم السلام (1)

طبق روایت(239) امام صادق علیه‏السلام شخصا در تیراندازی حاضر می‏شد.
امام صادق علیه‏السلام فرمود: من در معیت پدرم به مجلس هشام بن عبدالملک در شام وارد شدیم. او بر کرسی خلافت نشسته بود. نظامیان و نزدیکانش در اطراف وی برپا ایستاده بودند. در دیدگاه خلیفه، هدفی برای تیراندازی قرار داشت و بزرگان قومش در حضور وی تیراندازی می‏کردند. به محض آنکه وارد مجلس شدیم، از پدرم خواست که با شیوخ عرب تیراندازی کند.
حضرت فرمود: من پیر شده‏ام، ممکن است مرا معاف بداری؟
او قسم یاد کرد غیرممکن است و به یکی از شیوخ بنی‏امیه اشاره کرد که کمانت را به امام باقر بده! پدرم ناچار کمان را گرفت. تیری در آن گذارد و رها کرد. تیر در وسط هدف نشست. سپس تیر دیگری گرفت و آن را روی تیر اول نشاند. و آن را شکافت و خلاصه چند تیر روی هم زد.
این قدرت تیراندازی و هدف‏گیری، هشام را مبهوت و پریشان‏خاطر ساخت. به امام باقر علیه‏السلام عرض کرد: مهارت شما از تمام تیراندازان عرب و عجم بیشتر است و سپس آن حضرت را به سریر خود دعوت کرد. از جا برخاست، دست در گردن پدرم انداخت و او را طرف راست خود نشاند. آنگاه دست به گردن من انداخت و مرا در سمت راست پدرم نشاند و به امام باقر گفت: این تیراندازی را از چه کسی و در چه مدتی آموخته‏اید؟
حضرت فرمودند: می‏دانی که اهل مدینه مسابقات تیراندازی به پا می‏کردند و با علاقه در آن شرکت می‏نمودند. من نیز در ایام جوانی به این کار علاقه داشتم و در آن وارد بودم و سپس ترک کردم. اکنون که از من خواستی، به روزگار جوانی برگشتم و تیر انداختم.
هشام گفت: من هرگز تصور نمی‏کردم کسی باشد که این‏طور تیراندازی کند! آیا فرزند شما جعفر نیز مثل شما تیرانداز است؟
حضرت باقر علیه‏السلام فرمودند: ما همه وارث کمالات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هستیم.
گرچه مسابقات اسب‏دوانی و تیراندازی از این جهت که عضلات را به فعالیت وامی‏دارد و باعث تقویت جسم می‏شود، جنبه ورزشی دارد و از این نظر که در ساعات فراغت وسیله اساسی پیشوای اسلام در تشویق این مسابقه، عالی‏تر از جهات ورزشی و تفریحش بود، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‏خواست عموم مردم در آن روز فنون نظامی و تعالیم سربازی را فراگیرند و برای مقابله با دشمن مجهز شوند تا در میدان جنگ به خوبی از حقوق اسلام و مسلمین دفاع نمایند و کشورشان را از هجوم بیگانگان محافظت کنند.
در دنیای امروز وضع سربازی و تمرین‏های نظامی تغییر کرده است، اگر بعضی از جوانان در اوقات فراغت به مسابقه اسب‏دوانی و تیراندازی دست یابند، می‏توانند از جنبه ورزشی و تفریحی آن به خوبی استفاده کنند.
از طرفی به سلامت و نیرومندی خود کمک کنند و از طرف دیگر قسمتی از شناوری برای جوانان یکی دیگر از ورزش‏های مفید و ثمربخش و از تفریحات سالم و نشاطآور است که مورد توجه پیشوای اسلام قرار گرفته و پیروان خود را به فراگیری آن تشویق کرده است.