تربیت
Tarbiat.Org

حکایات منبر « داستان‏های شیرین و حکایات خواندنی در محضر استاد سخن، زبان گویای اسلام مرحوم فلسفی رحمة الله علیه »
محمد رحمتی شهرضا

تربیت صحیح‏

پیشوایان گرامی اسلام علاوه بر این که در بیانات خود راه پرورش صحیح کودک را به مردم آموخته‏اند، عملا نیز آن‏برنامه‏ها را در مورد تربیت فرزندان خود به کار برده و آنان را با بهترین صفات پسندیده پرورش داده‏اند.
برای مزید توجه آقایان محترم و تتمیم بحث امروز قسمتی از روش‏های عملی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام را در احیای شخصیت کودکان به عرض شما می‏رسانم:
علی بن ابی‏طالب علیه‏السلام در کودکی در دامن پر مهر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تربیت شده و تمام صفات عالیه انسانی را از رهبر عالیقدر اسلام فراگرفته است.
زندگی درخشان و سراسر افتخار آن حضرت بهترین گواه حسن تربیت او در دوران کودکی است.
یکی از صفات بارز علی علیه‏السلام شخصیت و استقلال اراده بود که با پرورش حکیمانه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم از طفولیت در آن حضرت آشکار شد. گرچه علی علیه‏السلام از نظر جسم و جان یک کودک عادی نبود و در وجود ممتاز آن حضرت، استعداد و شایستگی‏های مخصوص وجود داشت، ولی مراقبت‏های مستقیم رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در آشکار نمودن قابلیت‏های درون آن حضرت دارای نتایج فوق‏العاده مهم بود.
روزی که آن حضرت به نبوت مبعوث شد، علی علیه‏السلام کودک ده ساله‏ای بود، ولی شخصیت یک انسان کامل را داشت. نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، اسلام را به وی عرضه کرد و او را به پذیرش این آیین آسمانی دعوت نمود و با این عمل شایستگی و شخصیت بزرگ آن حضرت را تایید فرمود.
علی علیه‏السلام با واقع‏بینی و درایت کامل به دعوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم توجه کرد و در کمال آزادگی و استقلال، به ندای آن حضرت جواب مثبت داد.
اغلب حوادث سهمگین و شکست‏های سخت زندگی، روحیه مردان با شخصیت را در هم می‏شکند، خود را می‏بازند و دچار زبونی و حقارت می‏شوند، ولی در ایام قبل از هجرت با آن که بزرگترین طوفان وحشت در سر راه اسلام و مسلمین پدید آمد و امواج شکننده آن، همه چیز و همه کس را تهدید می‏کرد، علی بن ابی طالب علیه‏السلام، - جوان نیرومند اسلام - هرگز خود را نباخت و به شخصیت آهنین او کمترین آسیبی نرسید.
این اثبات و استقامت، صرف‏نظر از شایستگی فطری علی علیه‏السلام معلول تربیت‏های عمیق و نافذ مربی ارجمندش حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بود که او را این‏چنین نیرومند و با شخصیت بار آورده است.
حسن و حسین علیهماالسلام نیز از مزایای بهترین تربیت برخوردار شدند و در کودکی از جد گرامی و پدر و مادر ارجمند خود تمام کمالات را فراگرفتند.
مأمون عباسی در حضور رجال بزرگ کشور درباره شخصیت پر از ارزش آنان گفت:
و بایع الحسن و الحسین علیهماالسلام و هما ابنا دون الست سنین و لم یبایع صبیا غیرهما؛(177)
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با حسن و حسین علیهماالسلام بیعت کرد. با آن که سن آن دو از شش سال کمتر بود و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم با هیچ کودکی جز آن دو نفر بیعت نکرد!
استعداد فطری و پرورش صحیح به قدری آن دو کودک را پرارج و باشخصیت نموده که در سن کمتر از شش سال لایق بیعت شده‏اند!
روز جمعه‏ای خلیفه دوم مسلمین روی منبر بود. حسین علیه‏السلام که کودک خردسالی بود، وارد مسجد شد و گفت: از منبر پدرم پایین بیا!
عمر گریه کرد و گفت: راست گفتی، این منبر پدر توست، نه منبر پدر من!
ممکن بود کسانی تصور کنند حضرت حسین علیه‏السلام در مجلس عمومی به دستور پدرش علی بن ابی‏طالب علیه‏السلام چنین سخنی گفته است و برای آن حضرت مشکلاتی پیش آید، لذا امیرالمومنین علیه‏السلام از وسط مجلس به پا خواست و به صدای بلند فرمود: به خدا قسم، گفته حسین علیه‏السلام از ناحیه من نیست.
عمر نیز قسم یاد کرد و گفت: یا اباالحسن! راست می‏گویی، من هرگز شما را در گفته فرزندت متهم نمی‏کنم. یعنی حسین علیه‏السلام را می‏شناسم، او با این که کودک است، شخصیت ممتاز و اراده مستقلی دارد و این گفتار از فکر خود او سرچشمه گرفته است!
علی علیه‏السلام مکرر در حضور مردم از فرزندان خود پرسشهای علمی می‏کرد. گاهی جواب سؤالات مردم را به آنان محول می‏فرمود. یکی از نتایج درخشان این عمل، احترام به کودکان و احیای شخصیت آنان بود.
روزی علی علیه‏السلام از فرزندان خود، حضرت امام حسن و حسین علیهماالسلام در چند موضوع سؤالاتی کرد و هر یک از آنان با عباراتی کوتاه جواب‏های حکیمانه دادند.
ثم التفت الی الحارث الأعور فقال: یا حارث علموا هذه الحکم أولادکم فانها زیادة فی العقل و الحزم و الرأی؛(178)
سپس حضرت علی علیه‏السلام متوجه حارث اعور که در مجلس حاضر بود گردید و فرمود: این سخنان حکیمانه را به فرزندان خودتان بیاموزید، زیرا موجب تقویت عقل و اندیشه آنان می‏گردد.
پدری که با فرزندان خود چنین رفتار کند و سخنان آنها را سرمشق فرزندان جامعه قرار دهد، با این عمل از آنان به بهترین وضعی احترام کرده و بزرگترین شخصیت و استقلال را در ضمیرشان ایجاد نموده است.(179)