تربیت
Tarbiat.Org

حکایات منبر « داستان‏های شیرین و حکایات خواندنی در محضر استاد سخن، زبان گویای اسلام مرحوم فلسفی رحمة الله علیه »
محمد رحمتی شهرضا

اثر بیان نافذ در تربیت‏

یونس بن عمار از اصحاب امام صادق علیه‏السلام بود. زمانی دچار بیماری برص شد و لکه‏های سفیدی بر صورتش آشکار گردید. این عارضه، او را به سختی ملول و آزرده ساخت. به علاوه بر اثر این عارضه کسانی درباره‏اش سخنانی ناروا می‏گفتند و آن گفته‏ها قدر و منزلتش را در جامعه کاهش داد و نمی‏توانست مانند گذشته در مجامع عمومی حضور یابد و با مردم سخن بگوید.
تصمیم گرفت حضور امام صصادق علیه‏السلام برود و اوضاع و احوال خود را به عرض آن جناب برساند و چاره‏جویی کند. شرفیاب شد و توضیح داد که از طرفی گرفتار بیماری برص هستم و از طرف دیگر سخنان دردناک بعضی از اشخاص به شدت مرا رنج می‏دهد و سخت متأثرم.
امام علیه‏السلام برای آن که روحیه او را تقویت کند و مشکل اجتماعی‏اش را حل نماید، به وی فرمود:
لقد کان مومن آل فرعون مکنّع الأصابع فکان یقول هکذا و یمدّ یدیه و یقول یا قوم اتبعوا المرسلین.(59)
دست مومن آل‏فرعون عیب مادرزادی داشت. انگشتانش خمیده و به هم چسبیده بود. اما موقع سخن گفتن، بدون احساس ضعف و انکسار، دست معیوب خود را به سوی مردم دراز می‏کرد و می‏فرمود:
ای مردم! از فرستادگان خدا پیروی کنید.
امام علیه‏السلام با این بیان کوتاه هم جواب سخنان بی‏اساس مردم را می‏داد و هم خاطرنشان می‏کرد که ممکن است یک نفر انسان شریف و پاکدل که خدمتگزار دین خداست، به عارضه‏ای مبتلا باشد، همانطور که مومن آل‏فرعون دچار بود و از طرف دیگر هم با نقل قضیه مومن آل‏فرعون روحیه یونس را تقویت می‏کرد و به وی می‏فهماند که به سبب عارضه لکه‏های صورت نباید از مردم کناره‏گیری کنی و اطمینان و شخصیت خویش را از دست بدهی! و باید همچنان با شهمات، به انجام وظایف تبلیغی خود مشغول باشی، چنانکه مومن آل‏فرعون، دست معیوب خود را به سوی مردم دراز می‏کرد و آنان را به پیروی از انبیای الهی دعوت می‏نمود، یعنی همان‏طوری که نقص عضو انگشتان دست، اراده مومن آل‏فرعون را متزلزل نکرد و نتوانست شخصیت معنوی او را در هم بشکند، لکه‏های صورت نیز نباید، اراده شما را تضعیف کند و از انجام وظایف اجتماعی بازدارد.
بیان امام صادق علیه‏السلام خاطر پریشان یونس بن عمار را آرام کرد و او را برای تجدید آمیزش با مردم و سازش با محیط، تقویت و تشویق نمود و به شخصت تزلزل‏یافته‏اش قرار و استقرار بخشید.
آری! بیان نافذ مربیان بزرگ در جبران شکست‏های روحی افراد و تقویت شخصیت و اراده آنان اثر بسیار درخشان دارد.(60)