تربیت
Tarbiat.Org

حکایات منبر « داستان‏های شیرین و حکایات خواندنی در محضر استاد سخن، زبان گویای اسلام مرحوم فلسفی رحمة الله علیه »
محمد رحمتی شهرضا

رحمت الهی

قال الصادق جعفر بن محمد علیه السلام اذا کان یوم القیامة نشر الله تبارک و تعالی رحمته حتی یطمع ابلیس فی رحمته
امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید:
وقتی روز قیامت فرا می‏رسد خداوند رحمت خود را آنقدر وسعت و گسترش می‏دهد که حتی شیطان نیز به رحمت او طمع می‏نماید.
توجه به رحمت و تفضل حضرت باریتعالی شخص با ایمان را به نجات از عذاب قیامت امیدوار می‏نماید و به وی نوید عفو و بخشش می‏دهد و توجه به عدل و دادگری خداوند، برای مومن واقعی موجب خوف از عذاب قیامت است و او را با اقتضای لغزش‏ها و گناهانی که دارد، دچار بیم و نگرانی می‏نماید و این هر دو حالت لازم است در ضمیر افراد با ایمان باشد. یعنی هم به رحمت خداوند امیدوار باشند و هم از عذاب او خائف باشند.
بسم الله الذی لا أرجو الا فضله و لا أخشی الا عدله؛(17)
به نام خداوندی که جز به فضل او امید ندارم و جز از عدل او ترسی ندارم.
اگر افراد در روز جزا مورد غضب و عنایت خدا واقع شوند و مشمول عفو و بخشش حضرت حق قرار گیرند، به آسانی از شداید قیامت رهایی می‏یابند و در بهشت جاودان مستقر می‏گردند. زیرا در زمینه رحمت و رأفت الهی ممکن است با کوچکترین مستمسک، از بزرگترین لغزش چشم‏پوشی گردد و کوه گناه به کاهی از عمل صالح بخشیده شود و گناهکار را از کیفر و مجازات معاف سازند.
در این باره نمونه‏های بسیاری در خلال روایات اولیای اسلام آمده است.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
حوسب رجل ممن کان قبلکم فلم یوجد له من الخیر شی‏ء الا أنه کان یخالط الناس و کان موسرا و کان یأمر غلمانه أن یتجاوزوا عن المعسرین فقال الله عز و جل: نحن أحق بذلک منه تجاوزوا عنه؛(18)
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده:
مردی از امم گذشته که دارای تمکن و ثروت بوده و در پیشگاه الهی مورد محاسبه قرار می‏گیرد، در نامه عملش کار خوبی مشاهده نمی‏شود، جز آن که در معاملات و معاشرت‏های خود با مردم رعایت حال افراد فقیر و بی‏بضاعت را می‏نمود و به غلامان خویش سفارش کرده بود که اگر افرادی به من مدیونند اما بی‏بضاعت و تهی‏دست هستند، از آنان مطالبه طلب ننمایید و از حسابشان چشم‏پوشی کنید.
آنها از مال دنیا دستشان خالی است، چیزی ندارند و نمی‏توانند بدهی خویش را بپردازند.
خداوند می‏فرماید:
من به ارفاق نسبت به افراد تهی‏دست و بی‏بضاعت از او شایسته‏تر هستم و به فرشتگان و مأمورین حساب می‏فرماید:
از وی بگذرید. یعنی هم اکنون این شخص با دست خالی در موقف حساب قرار گرفته و چیزی از اعمال خوب ندارد، شایسته است که مشمول عفو و بخشش قرار گیرد.
اگر خداوند اراده فرماید با مردم بر اساس عدل و داد رفتار نماید و تمام جزئیات کارهای دوران عمر آنها را که در پرونده اعمالشان ثبت شده با دقت مورد رسیدگی قرار دهد، هرگز از گرفتاری و عذاب رهایی نمی‏یابند و به فلاح و رستگاری نایل نمی‏گردند.
آیا می‏شود یک انسان، هر قدر هم از گفتار و رفتار خویش مراقبت شرعی نماید، تمام عمر را بدون لغزش بگذراند و از عفو و بخشش الهی بی‏نیاز باشد؟
قرآن شریف به این پرسش پاسخ می‏گوید:
و لولا فضل الله علیکم و رحمته ما زکا منکم من أحد ابداً؛(19)
اگر فضل و رحمت الهی شامل حالتان نشود، هیچ یک از شما به پاکی و رستگاری نائل نخواهید شد.(20)