تربیت
Tarbiat.Org

مقامات العلیه (مختصر معراج السعاده نوشته ملا احمد نراقی)
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

3- حرص‏

صفت سوم، حرص است و آن صفتی است که آدمی را وامی‏دارد بر جمع کردن زائد از آنچه به آن احتیاج دارد، و آن یکی از شعب حب دنیا و از مهلکات است بلکه این صفت خبیثه بیابانی است کران ناپیدا که از هر طرف روی بجائی نرسی، و وادی است بی‏انتها که هر چند در آن فرو روی عمق آن را نیابی، بیچاره‏ای که به آن گرفتار شد هلاک شد، زیرا که حریص هرگز حرص او بجائی منتهی نمی‏شود، اگر چه بیشتر اموال دنیا را جمع کند باز در فکر تحصیل باقی است.(132) سعدی: ده آدمی از سفره‏ای بخورند و دو سگ بر لاشه‏ای به سر نبرند. حریص با جهانی گرسنه است و قانع به نانی سیر و حکما گفته‏اند که درویشی به قناعت، به از توانگری به بضاعت. و هر که به این مرض مبتلا شد خلاصی از آن نهایت اشکال دارد، و از این جهت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمود که: هرگاه از برای فرزند آدم دو رودخانه طلا باشد باز رودخانه سوم طلبد، و اندرون او را هیچ پر نمی‏کند مگر خاک. و فرمود: که آدمیزاد پیر می‏شود، و دو صفت در او جوان می‏شود و قوت می‏گیرد یکی حرص و دیگری طول امل. و حضرت باقر (علیه السلام) فرمودند: که حریص بر دنیا چون کرم ابریشم است هر چه بیشتر بدور خود می‏پیچد خلاصی او دورتر می‏شود تا از غصه بمیرد.
قناعت
و ضد حرص قناعت است، و آن ملکه‏ای است که باعث می‏شود بر اکتفا کردن آدمی بقدر حاجت و ضرورت و زحمت نکشیدن در تحصیل فضول از مال و این صفت از جمله اخلاق حسنه است و همه فضائل به آن منوط بلکه راحت دنیا و آخرت به آن مربوط است و قانع غنی‏ترین مردم است. حافظ:
به پادشاهی عالم فرو نیارد سر - اگر ز سر قناعت خبر شود درویش‏
و حضرت امیر المومنین علی (علیه السلام) فرمود: که ای فرزند آدم اگر از دنیا اینقدر میخواهی که کفایت تو را کند اندک چیزی از آن تو را سیر می‏کند، و اگر زیادتر می‏طلبی تمام آنچه در دنیا است تو را سیر نخواهد کرد و کفایت تو را نخواهد نمود.
یده اهل طمع به نعمت دنیا - پر نشود همچنانکه چاه به شبنم‏
و اخباری که در فضیلت قناعت رسیده بسیار است، و همین خبر مشهور در اینجا کافی است. عز من قنع و ذل من طمع. سعدی:
قناعت کن ای نفس بر اندکی - که سلطان و درویش بینی یکی‏
چرا پیش خسرو بخواهش روی - چو یکسو نهادی طمع خسروی‏
و گر خود پرستی شکم طبله کن(133) - در خانه این و آن قبله کن‏